تادانه

مردم کتاب می خرند نه ...
یوسف علیخانی که در زمینه کتاب‌های ادبیات داستانی فعالیت دارد در این باره می‌گوید: برگزاری نشست‌های نقد کتاب در میان مخاطبان و اینکه آنها ترغیب به خرید کتابی شوند هیچ تاثیری ندارد.
مدیر نشر آموت در گفتگو با خبرنگار سوره مهر ادامه می‌دهد: در طی این سالها بیش از 12 نشست نقد در مورد کتاب‌های مختلف برگزار کردم که هیچ بازخوردی از نظر فروش و ترویج کتاب میان مخاطبان نداشته است. نهایت اینکه 20 نفر در این نشست‌ها شرکت می‌کنند و این‌ها هم به 40 نفر دیگر در مورد این کتاب‌ها می‌گویند ولی اولا این تعداد به چشم نمی‌آیند و در ثانی اینها هم جزو طبقه اصلی خریدار کتاب نیستند. ممکن است از این نشست‌ها چهار تا روزنامه هم گزارش یا خبری منتشر کنند ولی این‌ها بی فایده است چرا که مردم اصلا نقدها را نمی‌خوانند.
علیخانی در مورد اینکه پس مردم چگونه از انتشار کتاب و خوب بودن کتابی باخبر می‌شوند و اقدام به خرید می‌کنند، می‌گوید: آنچه مردم را به خرید کتاب‌ها ترغیب می‌کند فرهنگ شفاهی است و ارتباطات شفاهی میان افراد با دوستان و آشنایانشان است. در نمایشگاه کتاب دیدم که دختری با خاله‌اش به غرفه ما مراجعه کرده بود و کتابی را نشان داد و گفت خاله همین رمان بود و خاله اش هم سه جلد از آن کتاب خرید. مردم کتاب‌ها را از این طریق خریداری می‌کنند.
وی در ادامه در مورد نقشی که رسانه‌های جدید و فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی در معرفی و ترویج کتابخوانی دارند می‌گوید: من به شخصه از سال‌های گذشته در این زمینه‌ها فعالیت گسترده‌ای داشتم و از طریق شبکه‌های اجتماعی چون «دوره»، «یو 24»،«گوگل ریدر»،«کلوپ» و ... به معرفی و اطلاع رسانی درباره کتاب می‌پرداختم ولی تاثیری در فروش کتاب‌ها نداشت. مثلا برای یکی از کتاب‌های تازه منتشر شده انتشارات، اقدام به معرفی و اطلاع رسانی در گوگل ریدر کردم، بعد از چهار روز بیش از 300 کامنت درباره این کتاب نوشته شده بود. ولی همین کتاب در نمایشگاه تنها 50 نسخه فروخت. بنابراین جریان سازی در فضای مجازی هم هیچ ربطی در مورد فروش کتاب و بالا بردن فرهنگ کتابخوانی ندارد. البته باید اضافه کنم کسانی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند جماعت خریدار کتاب نیستند و بیشتر تحت تاثیر پزهای روشنفکری هستند.
علیخانی در مورد کتاب‌ها برگزیده و جوایز ادبی هم می‌گوید: نوع نگاهی که مردم به کتاب‌ها برگزیده دارند این است که فکر می‌کنند که برگزار کنندگان این جوایز بیشتر به دنبال برگزیده کردن کتاب‌های سخت خوان هستند و علاقه‌ای به این گونه کتاب‌ها ندارند.
youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment