تادانه

مجموعه "به دنبال ..." كه تاكنون 8 جلد آن توسط انتشارات "ققنوس" منتشر شده است با حضور مترجمان و مولفان اين مجموعه و اهالي فرهنگ در تالار گفت وگو انتشارات "ققنوس" مورد نقد و بررسي قرار گرفت
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, "زهره حسين‌‏زادگان"، مدير نشر آفرينگان و مجري در جلسه نقد و بررسي مجموعه كتاب‌‏هاي "به دنبال ..." گفت: كتاب در حوزه كودك ونوجوان از اهميت ويژه اي برخوادار است , اما متاسفانه كمتر به اين حوزه پرداخته مي‌‏شود و حتي گاه ديده مي‌‏شود خود اهالي كتاب كودك و منتقدان اين حوزه از انتشار برخي از كتاب‌‏ها باخبر نمي‌‏شوند و اين مشكل گريبان گير ناشرخصوصي و مولف مي‌‏شود...ادامه
يوسف عليخاني يكي از مولفان اين مجموعه گفت‌‏: زماني كه نوشتن زندگي "حسن صباح"، خداوند الموت از مجموعه "به دنبال ..." به من پيشنهاد شد، شايد در قدم اول دليل اصلي اين پيشنهاد از سوي ناشر اين بود كه من يك الموتي هستم و پيش ازاين نيز كتاب‌‏هايي نيز به همين شيوه براي ناشر ديگري نوشته بودم و دليل آخر ، داستان نويس بودن من است
وي تصريح كرد‌‏: داستان "حسن صباح" را اولين بار معلم كلاس دوم راهنمايي مان ،"حسن تحريري" براي ما گفت و آن زمان با توجه به اينكه يك الموتي بودم از شنيدن آن احساس غرور به من دست داد و مو به مو اين داستان در ذهن من نقش بست. اما نكته مهم اينجا است كه "حسن تحريري"، "ذبيح‌‏الله منصوري" و"ماركوپولو" همانند اهل تسنن به زندگي "حسن صباح" بيشتر از جنبه تخيل اهميت داده اند. مثلا "ماركوپولو" چون هرگز به الموت سفر نكرد در خاطرات و سفرنامه‌‏اش به دانسته‌‏ها و گفته‌‏هاي مخالفان "حسن صباح" كه قزويني‌‏هاي شافعي بودند، اكتفا كرد
نويسنده كتاب "قدم بخير مادربزرگ من بود"، افزود : زماني كه پيشنهاد ناشر را براي نوشتن اين كتاب قبول كردم، با ناشر مطرح كردم كه در تاليف اين كتاب به سراغ واقعيت خواهم رفت، نه آنچه كه در كتاب‌‏هاي ديگر به صورت آميزه اي از تخيل و واقعيت آمده است. چون برخي از مخالفان او همواره در پي مخدوش كردن چهره "حسن صباح" بوده اند. اگر من نيز چنين راهي را پيش مي گرفتم باتوجه به اينكه الموتي هستم ، بي شك تا آخر عمر دچار عذاب وجدان مي‌‏شدم
عليخاني افزود‌‏: من در تاليف اين كتاب به مساله سه يار دبستاني؛ "حسن صباح" ، "خواجه نظام الملك" و "عمر خيام" پرداخته و مسائل را با ديدي واقع گرايي- تاريخي دنبال كرده ام. اگر در ابتداي راه ، راهنمايي هاي "عنايت ‌‏الله مجيدي"، الموت شناس مشهور كه رئيس كتابخانه دايره المعارف بزرگ اسلامي نيز هستند نبود، نمي‌‏توانستم راه درست را براي تاليف اين كتاب انتخاب كنم
وي با اشاره به منابع خود براي تاليف كتاب "به دنبال حسن صباح" گفت‌‏: منابع من در اين تاريخ ، در درجه اول كتاب هاي "زبده التواريخ" ، "جوامع التواريخ" و كتاب "سيدنا" منسوب به "حسن صباح" است. البته از كتاب هايي كه در دوره معاصر به زبان فارسي و عربي درباره "حسن صباح" , اسماعيليه و نزاريه نوشته شده اند، نيز غافل نبوده‌‏ام
عليخاني با اشاره به برخي مقولات تخيلي و غير واقعي كه موجب مخدوش شدن چهره واقعي "حسن صباح" شده اند، اظهار داشت‌‏: مثلا نحوه ورود "حسن صباح" به الموت و افسانه پوست گاو‌‏, استفاده فدائيان "حسن صباح" از حشيش و معروف شدن به حشاشين , اخته شدن ، نحوه مرگ "حسن صباح" كه وارد تيزاب (اسيد سلفوريك) شد، همه از مقولات تخيلي است كه وارد زندگي اين چهره تاريخي _ مذهبي شده‌‏اند
وي در پايان سخنان خود گفت‌‏: " امير حسين زادگان" همانند همه ناشران ديگر بيش از اينكه به فرهنگ فكر بكند، دغدغه بازگشت سرمايه خود را دارد ، اما با اين تفاوت كه اين ناشر گام‌‏هاي خوبي در عرصه فرهنگ و ادبيات برداشته است... ادامه

Labels: , , ,

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment