تادانه

اولین رمان «پاپ» ِ علومی مجوز گرفت
محمدعلي علومي در رمان «خانه‌ي كوچك» به ادبيات عامه‌پسند مي‌پردازد.
اين نويسنده در گفت‌وگو با خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ‌با اشاره به در دست چاپ بودن رمان «خانه‌ي كوچك» خود گفت: اين رمان كه در واقع در ژانر ادبيات مردم‌پسند جاي مي‌گيرد، به مسأله‌ي درگير شدن بخش قابل توجهي از جوانان به اعتياد مي‌پردازد. در اين رمان، جواني به خاطر يك ماجراي عاشقانه معتاد مي‌شود و از خلال يك ماجراي عاشقانه نيز از اعتياد نجات پيدا مي‌كند.
علومي با بيان اين مطلب كه رمان «خانه‌ي كوچك» در رده‌ي رمان‌هاي ادبيات عامه‌پسند قرار مي‌گيرد، گفت: البته من ترجيح مي‌دهم براي اين رمان كه تمي اجتماعي دارد، عنوان مردم‌پسند را به كار ببرم؛ زيرا لقب عامه‌پسند با نوعي تحقير همراه است.
او افزود: من چون نوشتن حرفه‌ام شده است، دوست دارم كاري داشته باشم كه چاپ‌هاي متعددي بخورد و حق تأليف آن را بگيرم و اين به نظرم اشكالي ندارد. بهتر است آدم كتابي را بنويسد كه براي چاپ‌هاي متعددش حق تأليف بگيرد تا يك كتاب بنويسد و يك بار حق تأليف بگيرد.
اين نويسنده با اشاره به رمان‌هاي مردم‌پسند، عنوان كرد: رمان‌هاي مردم‌پسند ظرفيت‌هايي دارند كه بسيار عجيب است. در ايران، ادبيات داستاني جديد رشد طبيعي نداشته و بنابراين ما كارهايي مانند «باباگوريو» و «اوژني گرانده»ي بالزاك را نداريم. برخي المان‌ها كه در بعضي رمان‌هاي بزرگ ديده مي‌شود، در ايران در رمان‌هاي عامه‌پسند به كار رفته است و هيچ نويسنده‌اي كه توقعات روشنفكري از خودش دارد، وارد اين عرصه نمي‌شود؛ در حالي‌كه نشانه‌هاي ادبيات عامه‌پسند را در ادبيات بزرگ دنيا مي‌بينيم.
او افزود: اين نشانه‌ها در «گوژپشت نتردام» ديده مي‌شود. حتا برخي كارهاي بزرگ داستايوفسكي مانند «جنايت و مكافات» از همين المان‌ها مانند المان عشق استفاده كرده است. در واقع، اين ادبيات ظرفيت‌هايي دارد كه مي‌توان از آن‌ها استفاده كرد. ادبيات مدرن ايران چون در ابتدا با جنبش مشروطه روبه‌رو شده، تصورش بر اين بوده كه قلم بايد در ستيز با ستمكاران قرار بگيرد و حرف‌هاي جهاني و بزرگ بزند و در جهان از جهان واقعي پيرامونش غافل مانده است؛ اما كساني چون احمد محمود و محمود دولت‌آبادي كه در آثار خود به جهان پيرامون‌شان توجه كرده‌اند، پرفروش شده‌اند. اگر ما بتوانيم ظرفيت‌هاي رمان عامه‌پسند را بشناسيم، مي‌تواند به ادبيات ما كمك كند.
علومي همچنين اظهار كرد: رمان‌هاي عامه‌پسند بيش‌ترين تأثير را بر مردم داشته‌اند. نمي‌شود اين تأثير را با عدد و رقم مشخص كرد؛ اما در ايران با وجود گراني كتاب و بحران نشر و بحران مخاطب، اين آثار خوانده مي‌شوند و در حالي‌كه تيراژ كتاب‌هاي جدي از هزار نسخه بيش‌تر نمي‌شود، تيراژ اين آثار بسيار بالاست و به چاپ‌هاي متعددي هم مي‌رسد؛ پس مخاطب به خواندن كتاب نياز دارد و ما مي‌توانيم از اين موقعيت استفاده كنيم.
رمان «خانه كوچك» محمدعلي علومي مجوز نشر گرفته است و به زودي از سوي نشر آموت منتشر خواهد شد.

Labels:

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment