تادانه

انتقاد اصلی من به مردم است نه مسئولان
یوسف علیخانی گفت: انتقادهایی به مسئولان وارد است، اما همیشه نباید به مسئولان انتقاد کرد؛ چون بعضی از مسائل و مشکلات به مردم برمی‌گردد. من به مردم انتقاد دارم که از بهترین کتابی که چاپ کرده‌ام، 10 نسخه می‌خرند، ولی باقی کتاب‌هایم فروش بیشتری نسبت به این کتاب دارد.
یوسف علیخانی نویسنده و مدیر نشر آموت در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متاسفانه امسال مکان مناسبی به غرفه ما اختصاص داده نشده و به قول "الموتی‌ها" در سه پشت ایستاده‌ایم! بنابراین ناچاریم فریاد بزنیم و نویسنده‌ها را به غرفه‌مان بکشانیم تا برای مخاطبان جذاب باشیم. با این وجود وقتی مراجعه‌کنندگان به این‌جا می‌رسند، موجودی کارتشان تمام شده و نمی‌توانند خرید کنند!
وی افزود: من سال گذشته به صورت زیرمجموعه در نمایشگاه شرکت کردم و با 12 عنوان در ردیف 17، بیشتر از امسال که با 46 عنوان در ردیف 32 هستم، کتاب فروختم. در حالی که سال گذشته، غرفه‌ای که در اختیارم بود 5/4 متر بود، ولی امسال غرفه 9 متری دونبش داریم. در حال حاضر کتاب "به وقت بهشت" نرگس جورابچیان به خوبی به فروش می‌رود. جالب است که این کتاب سال گذشته به خوبی دیده نشد، ولی امسال به خوبی می‌فروشد.
این نویسنده گفت: یکی دیگر از کتاب‌های شاخصی که مخاطبان زیادی به دنبالش می‌آیند مجموعه شعر علیرضا روشن با نام "کتاب نیست" است که به نظرم معادلات بازار شعر را به هم ریخته است. چاپ اول کتاب در حال اتمام است و 120 نسخه‌ از آن باقی مانده است. به این ترتیب در روزهای پایانی نمایشگاه این کتاب را در غرفه آموت نخواهیم داشت. رمان "ایرندخت" بهنام ناصح هم به طرز عجیبی و به سرعت به فروش می‌رود و چاپ اولش در حال اتمام است.
علیخانی در ادامه با اشاره به تناقضاتی که در جامعه کتابخوان وجود دارد، گفت: این از تناقضات برجسته است که مجموعه داستان "باغ اناری" نوشته محمد شریفی که محمود دولت‌آبادی در سخنرانی‌هایش از آن تعریف کرده، با قیمت 3000 تومانی به اندازه رمان 8000 تومانی نویسنده‌های جوان نفروخته‌است. یا از مجموعه 5 جلدی کتاب‌های استاد عمادی، با‌ارزش‌ترین کتابی که من در آموت منتشر کرده‌ام، فقط 10 نسخه به فروش رفته است، اما کتاب‌های دیگر، فروش بیشتری داشته‌اند.
وی افزود: روشی که مخاطبان برای خرید کتاب دارند، این است که به قفسه‌ها نگاه می‌کنند و قفسه هر کتابی که خالی‌تر باشد، توجهشان را جلب می‌کند و آن کتاب را می‌خرند. در چنین شرایطی انتقاد اصلی من به مردم است نه مسئولان. چون واقعا زحمات کشیده شده، مشهود است. درست است که کم و کاستی‌هایی وجود دارد ولی نباید همه تقصیرها را به دوش مسئولان انداخت. در حال حاضر یکی از مشکلات بزرگی که متوجه ناشران است، همین اخلاقیات عجیب مردم است.

Labels:

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment