تادانه

«شُروگِ ماه» منتشر شد
مجموعه ‌شعر «شُروگِ ماه»، مجموعه‌اي از شعرهاي محلي جنوب کرمان، منتشر شد.
به گزارش بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مجموعه با همت منصور عليمرادي، شاعر، داستان‌نويس و پژوهشگر، جمع‌آوري شده و در آن، آثار 15 شاعر جنوبي به همراه برگردان شعرها و توضيحي درباره زبان و نوع گويش خاص شعري هر منطقه آمده است.
شعر محلي رسته‌اي از فرهنگ بومي و يا فولکلور است که خود در دو دسته‌ي شعر محلي و ترانه‌ها و لالايي‌ها دسته‌بندي مي‌شود.
در مقدمه‌ي اين کتاب آمده است: «شعر بومي جنوب استان کرمان هيچ‌گاه از مرز جغرافياي خودش فراتر نرفت، با اين‌که جنوب سرزمين شعر محلي است. سرزمين نغمه‌ها و شروه‌هاي دلکش شباني، لالايي‌هاي هوش‌رباي مادران روستايي، سرودهاي حماسي «پهلوانان» چيره‌دستِ چنگ‌نواز، و «ليکو»ها و «ديکَن»هاي رودباري. مي‌توان ليکوها و ديکن‌ها را کوتاه‌ترين شعرهاي عاشقانه‌ي دنيا ناميد. شعرهايي چهار تا شش‌کلمه‌يي که راوي جهاني از مفاهيم و رويدادهاي زندگي مردم بخش وسيعي از ايران هستند؛ از مرز بندرعباس تا رودبار و بلوچستان. به همين خاطر ليکوها ظرفيت اين را دارند که به عنوان يکي از کوتاه‌ترين انواع شعرهاي شفاهي دنيا، حداقل نامي در فرهنگ ادبي امروز داشته باشند.»
«شروگِ ماه» در 160 صفحه و با قيمت 3200 تومان توسط نشر آموت راهي بازار کتاب شده است.
منصور عليمرادي همچنين يک مجموعه ‌داستان به نام «زيباي هليل» را در نشر يادشده در دست چاپ دارد. مجموعه‌ شعري به نام «باروهاي بلند باد» نيز از او در انتظار صدور مجوز است.

Labels:

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment