تادانه

گپي با راويان "فرهنگ مردم"
این روزها بارها آمده‌ام اینجا بنویسم و دعوت‌تان کنم برای ديدن و خواندن و همكاري با صفحه‌ای که قرار است به زودی دنبالش کنم؛ صفحه فرهنگ مردم.
این روزها چند بار آمده‌ام بنویسم اگر آداب و رسومی در زادگاه یا شهر یا منطقه خودتان دارید و می‌خواهید درباره اش بنویسید استقبال می کنیم از طرح تان و دست تان را می بوسیم برای نوشتنش.
این روزها آمده‌ام بنویسم اگر دوست داشتید درباره محققی در حوزه فرهنگ مردم (آن ها که هستند و آن ها که رفته اند) بنویسید بیایید با هم یک گپ و گفتی بزنیم که کار تکراری و موازی انجام ندهید و به احترام این آدم ها علمی بنویسید درباره شان.
این روزها آمده ام که بنویسم هیچ وقت ناراحت نیستم کاری برای اوس ولی‌محمد ِ نمدمال (پدربزرگم که سال قبل از بین ما رفت میان قصه‌ها) انجام نداده‌ام که از او بیش از 9 ساعت نوار ضبط کرده‌ام و قصه های زیادی از او دارم که به مرور دارم پیاده می‌کنم و درباره نمدمالی و چارواداری و ... حرف زده و من دارم‌شان.
این روزها بارها آمده‌ام بنویسم از مادرم و پدرم و تمام اقوام نزدیکم فراوان فراوان نوار ضبط کرده‌ام و صدایشان را دارم که قصه تعریف کرده اند و شعر خوانده‌اند و آداب و رسوم را گفته‌اند.
این روزها آمده‌ام بنویسم یک‌بار هم شده عکس بگیرید از پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ و خاله و عمه و دایی و نزدیکان و اقوام‌تان و همراهش قصه‌ای از او ضبط کنید تا در روزنامه منتشر بشود خوش‌شان بيايد و نزدیک تر بشوید به آن‌ها و احساس کنند دوست شان دارید.
این روزها آنقدر سرم شلوغ شده که شاید تا مدتی ویرایش داستان‌های مجموعه بعدی‌ام هم به تاخیر بیفتد.
این روزها مدام دارم شهر به شهر دنبال محققان فرهنگ عامه می‌گردم که همه‌شان گمنام مانده‌اند و کتاب‌های زیادی از آن‌ها منتشر شده یا ناشر ندارند و گوشه خانه‌شان با فرهنگ مردم این سرزمین رو به فراموشی است و رویش گرد و غباری خانه‌برانداز نشسته است.
این روزها آنقدر سرشارم از کار کردن که جای چند نفر دارم حرف می‌زنم و راه می‌روم و می‌نویسم و گفتگو می‌کنم و نوار پیاده می‌کنم و ... الان هم که می‌بینید آمده‌ام سراغ تان، برای این است که دو روز دیگر نگویید فلاني، رفقای اینجایی را فراموش کرده.
این روزها خیلی به سرم زده دعوت‌تان کنم که شما هم اگر مطلبی دارید درباره آداب و رسوم و باورها و قصه‌های عامیانه و فرهنگ‌مردم، بیایید کمی با هم گپ بزنیم.
ایمیل من اینجا هست. خوشحال می‌شوم صدای‌تان را بشنوم.

Labels: ,

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment