تادانه

اژدهاکشان
قدم بخیر مادربزرگ من بود كه منتشر شد، خیلی نقد روی‌اش نوشتند. البته كه این‌طور نبود همه منتظر بوده باشند یك یوسف علیخانی‌ای ظهور كند و بعد همه بنشینند داستان‌هایش را نقد كنند و لابد جایزه‌باران‌اش هم بكنند.
قدم‌بخیر قبل از این‌كه منتشر بشود، كمی خوش‌شانسی آورده بود. سه تا از داستان‌هایش در اولین دوره‌ی جایزه صادق هدایت از برگزیده‌ها شد و در كتاب‌اش هم منتشر شد. بعد سه داستان‌اش در شانزدهمین دوره‌ی جایزه بین‌المللی روستا جایزه‌ی ویژه گرفت و ... اما حالا بعد از گذشت نزدیك به ۱۷ سال فكر می‌كنم، اگر خودم ده‌تا ده‌تا از نشر افق نخریده بودم این كتاب را و به هر منتقد و روزنامه‌نگار و معلمی نرسانده بودم، یعنی حتی یك نقد هم درباره‌اش نوشته می‌شد؟
نشر افق همان روزی كه كتاب منتشر شد، چك حق‌التالیف و یك جعبه شیرینی و یك دسته گل برایم فرستاد و سه ماه بعدش هم چك را نقد كردم. قیمت كتاب ۹۰۰ تومان بود و ۲۲۰۰ نسخه چاپ شده بود و حق‌التالیف‌ام هم ۱۰ درصد می‌شد یعنی به عبارتی ۱۸۰ هزار تومان و برابر یك ماه و نیم حقوق دریافتی‌ام از روزنامه‌ی جام‌جم شد. یادم هست آنقدر از این كتاب از فروشگاه نشر افق برداشته بودم كه فروشنده‌اش كاملا مرا می‌شناخت و بعدها كه حساب كردم دیدم سه برابر حق‌التالیف‌ام، كتاب خریده بودم از افق.
خیلی جاها نامزد جایزه شد اما هیچ‌كجا برنده نشد و این غمگین‌ام كرد آن‌سال‌ها. شاید هم ناامید. ولی نشستم و باز نوشتم. اغلب داستان‌های اژدهاكشان را یا در روزنامه نوشتم یا ساعت ۵ تا ۸ صبح. اغلب داستان‌هایش را هم اول میترا داور می‌خواند و بعد فرخنده آقایی و آن‌وقت سیدمحسن بنی فاطمه و محمد شریفی و شهرام رحیمیان و فریدون حیدری ملک میان یكی دو دوست مهربان كه حق استادی به گردنم دارند تا ابد.
بعد با اعتماد به نفس ۱۵ داستان را انتخاب كردم و پرینت گرفتم و بردم برای اولین ناشر. فوری رد شد. دومی هم رد كرد. سومی هم. باز از این نشر به آن نشر تا این‌كه به موسسه انتشارات نگاه رسیدم.
و اژدهاكشان منتشر شد و خیلی زود مورد توجه قرار گرفت و نقد و گفتگو پشت سر هم. نامزد جایزه هوشنگ گلشیری شد و شایسته‌ی تقدیر اولین دوره‌ی جایزه جلال آل احمد.
و بیشتر از همه عشق كرده بودم از تعریف كسانی چون محمدعلی سپانلو و قاسم كشكولی و ووو
اژدهاكشان اولین‌بار سال ۱۳۸۶ در موسسه انتشارات نگاه منتشر شد.

سه مجموعه داستان (قدم بخیر مادربزرگ من بود و اژدهاکشان و عروس بید) در حال حاضر در یک‌جلد به اسم سه گانه یوسف علیخانی منتشر می‌شوند

Labels:

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment