تادانه

نخستین نشست کتاب‌خوان
کتاب خوان اولین نشست کتابخوان، با اجرای دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و معرفی کتاب‌های مورد علاقه کتابداران، نویسندگان و اهالی رسانه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، نخستین نشست کتابخوان (به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده) عصر امروز چهارشنبه ۲۷ خرداد با حضور و اجرای علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.
مختارپور در ابتدای این برنامه گفت: از هر مقدمه‌ای صرف نظر می کنم و می‌گویم که این جلسه، اولین نشست از سری جلساتی است که به همت همه اهالی و دست اندرکاران کتاب در کشور انجام می شود تا به مطالبات رهبر معظم انقلاب درباره کتاب جامه عمل بپوشانیم.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اضافه کرد: همان طور که در مصاحبه چند روز پیش هم اشاره کردم، این برنامه را نهاد کتابخانه‌ها امروز شروع می‌کند و از هر نهاد و سازمانی که بخواهد این راه را ادامه بدهد، حمایت می‌کند. هیچ ادعایی هم نسبت به مدیریت این برنامه نداریم. هدف ما ترویج کتابخوانی است.
وی افزود: از خیلی از بحث هایی که می خواستم مطرح کنم، صرف نظر می کنم تا وارد بحث معرفی کتاب شویم.
در ادامه یوسف علیخانی  به عنوان اولین سخنران و معرفی کننده کتاب، به سخنرانی و معرفی کتاب «بیوه کشی» جدیدترین رمان خود پرداخت و گفت: خودتان هم این جمعیت را باور می کنید؟ وقتی وارد جلسه شدم، زیاد بودن جمعیت را باور نکردم، بیرون رفتم و یک بار دیگر وارد شدم. از این بابت خوشحالم. همه ما کارگر کلمه‌ایم؛ از لحظه نوشتن تا لحظه ای که می خوانیم. مخالف این حرف هستم که می گویند مردم کتاب نمی خوانند. خوشحالم از این که به ۲۶ شهر سفر کردم و دانه به دانه به مردم کتاب داده‌ام و حالا حدود ۳ هزار شماره تلفن در تلفن همراهم دارم و با این همه کتابخوان آشنا شده ام.
http://www.iranpl.ir/Portal/Picture/ShowObjectPicture.aspx?Width=440&Height=314&ObjectType=NEWS&ObjectID=94ee4b8c-847f-4a7d-a7a8-285ea3ff0758 
وی افزود: اگر گفته می شود که مردم کتاب نمی خوانند به خاطر این است که اعتمادشان جلب نشده است.
این داستان نویس گفت: این روزها «بیوه کشی» پرفروش شده است. باورم نمی شود. نوشتن این کتاب ۳ تا ۴ سال طول کشید و مکثی که در کار نوشتنش ایجاد شد، به خاطر سفرهایم به شهرهای مختلف کشور بود. خوشحالم که کتاب با همان اسمی که چند سال پیش از آن یاد کرده بودم، چاپ شد. بیوه کشی یک رسم در ایران است که همه ما آن را در شهرهای خودمان داریم. این رسم هم به آن معناست که وقتی شوهر زنی می میرد، آن زن، حق ازدواج مجدد با غیر را ندارد و باید منتظر برادر شوهرش شود. ۵ مورد را در بهبهان سراغ دارم؛ ۴ مورد در سنندج و ۳ مورد را هم از وقتی که بچه بودم و در الموت زندگی می کردم، به یاد دارم.
مدیر انتشارات آموت گفت: داستان «بیوه کشی» درباره زنی است که خوابیده خانم نام دارد. نام این زن برای خودش قصه ای دارد. در خانواده‌های قدیم وقتی نوزادهای دختر زیاد بود، آخرین دختر را «قز بس» می نامیدند یعنی این آخرین دختر بود و دیگر بس است. یا وقتی که همه بچه های یک خانواده می‌مردند، نوزاد آخری را «بمانی» نامگذاری می کردند که بماند و نمیرد. مادر خوابیده خانم هم نذر می کند در دوران بارداری اش فقط بخوابد تا بچه اش زنده بماند. وقتی خوابیده خانم به دنیا می آید و بزرگ می شود و شوهر می کند، شوهرش به باور اهالی آبادی، توسط اژدرمار اژدرکوه کشته می شود. در ادامه او با برادر شوهرش که داداش نام دارد، ازدواج می کند. اما این خانواده یک پسرخاله به نام اژدر دارد که هروقت سر و کله اش پیدا می شود، یک نفر کشته می شود.
در ادامه این برنامه سمیرا نصیری، معصومه اکبری، ناصر نقشی، فهمیه فاضلی، مرضیه یگانه فر، علی مصباحی و فاطمه خانشی گیلاندره از کتابداران و مسئولان کتابخانه های نهاد کتابخانه ها به معرفی کتاب های «قصه گویی»، «مربای شیرین»، «در محضر لاهوتیان»، «فرزندان سیمرغ»، «بچه های کارون»، «روانشناسی تنبلی»، «همسر مسافر زمان» پرداختند.
در ادامه حمید نورشمسی خبرنگار خبرگزاری مهر به معرفی کتاب «نگهبان تاریکی» پرداخت و مهردخت وزیرپور، زینب ابراهیمی، اکرم نادری، حمید رحمتی، مریم امیدخدا، محبوبه کفیلی، خدیجه خدایاری و ریحانه عباسی از دیگر کتابداران و مسئولان نهاد کتابخانه ها به معرفی کتاب های «خدمات کتابخانه ای برای کودکان»، «جان جهان»، «یخی که عاشق خورشید شد»، «آشتی با امام عصر»، «یک عاشقانه آرام»، «شاداب سازی محیط کتابخانه های عمومی»، «من ... عروس بن لادن» و «هشت من تا موفقیت» پرداختند. 
در میان سخنرانی و معرفی های انجام شده، وقتی معرفی کنندگان، چندین مرتبه از مختارپور برای برگزاری این جلسه تشکر کردند، وی گفت: ناچارم این تذکر را بدهم که این جا دبیرکلی در کار نیست. بلکه یکی از اهالی کتاب است که مجری این برنامه است.

Labels:

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment