تادانه

محمد حسینی: تقریبا همه‌ی نویسنده‌های ایران و فعالان کتاب، از مطبوعات آمده‌اند
9-584.jpg 
محمد حسینی با گله از وجود فیلتر برای معرفی کتاب از طریق تلویزیون، می‌گوید: باید بشود همه‌جا درباره‌ی کتابی که از وزارت ارشاد مجوز دارد، حرف زد، اما متأسفانه وزارت ارشاد در ایام نمایشگاه کتاب می‌گوید، کتاب‌هایی را نفروشید که خودش مجوز نشرشان را داده است.
این نویسنده و کارشناس کتاب نشر ققنوس و مدیر تحریریه و دبیر بخش داستان نشر ثالث، در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی تأثیرگذاری تبلیغ کتاب، گفت: آن‌قدر به‌صورت شبانه‌روزی تبلیغات ضد کتاب صورت می‌گیرد و همه‌ی افراد جامعه را از مطالعه بازمی‌دارد که من فکر می‌کنم دیگر هیچ تبلیغ کتابی حریف این‌ها نمی‌شود و اثر ندارد. امروز همه‌ی امور ما در گردوغبار سیاسی و اقتصادی فرورفته است و باید صبر کنیم تا این غبارها فروبنشینند. پس از آن امیدوارم با این امیدی که در جامعه دیده می‌شود، اوضاع کتاب هم بهتر شود.
او در ادامه عنوان کرد: همه‌ی ناشران سعی می‌کنند کتاب‌شان را معرفی کنند تا جامعه از وجود آثارشان باخبر شود، اما مردم جامعه‌ی ما تحت تأثیر شرایطی به مسأله‌ای هیچ توجهی نشان نمی‌دهند و موضوع دیگری برای‌شان جالب توجه می‌شود؛ به عنوان نمونه به دلیل گرفتاری‌های اقتصادی، امروز هر صحبتی که درباره‌ی یارانه بشود، همه نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند. در مقابل، با توجه به همین شرایط مردم اهمیت زیادی به کتاب نمی‌دهند.
حسینی افزود: با این حال همان‌طور که همه کالاهای‌شان را معرفی می‌کنند و کتاب هم یک کالاست که ناشران تولیدش می‌کنند، سعی می‌کنند آن را نشان دهند و معرفی کنند. در نشر ثالث و ققنوس هم معرفی و تبلیغ کتاب، هم به صورت خریداری یک ستون یا صفحه، از یک روزنامه یا مجله انجام می‌شود و هم کتاب در اختیار منتقدان و روزنامه‌نگاران قرار می‌گیرد تا آن را معرفی یا نقد کنند.
این نویسنده و ویراستار درباره‌ی تبلیغ و معرفی کتاب در رادیو و تلویزیون نیز گفت: شبکه‌ی چهار تلویزیون گاهی برنامه‌هایی برای معرفی رایگان کتاب دارد، اما این برنامه‌ها زمان کوتاهی دارند و در ساعات پیک مخاطب شبکه پخش نمی‌شوند. معضل دیگر این است که برای معرفی کتاب‌ها در این برنامه‌ها نوعی فیلتر هم وجود دارد. باید بتوان همه جا درباره‌ی کتابی که از وزارت ارشاد مجوز دارد، حرف زد، اما متأسفانه وزارت ارشاد در ایام نمایشگاه کتاب می‌گوید کتاب‌هایی را نفروشید که خودش مجوز نشرشان را داده است.
حسینی اضافه کرد: برنامه‌های معرفی کتاب تلویزیون خوب هستند، اما کتاب‌ها را برای معرفی در آن‌ها با ملاک‌های خودشان - که به نظرم ملاک‌های چندان روایی هم نیستند - ارزش‌گذاری می‌کنند. درباره‌ی تبلیغ هم، کسی حریف پرداخت پولی که صداوسیما بابت تبلیغ کتاب می‌گیرد، نمی‌شود. علاوه بر این‌ها به دلیل بی‌اعتمادی مردم به تلویزیون، ممکن است تبلیغ به ضدتبلیغ تبدیل شود و کسی کتابی را که در این رسانه تبلیغ می‌شود، نخرد.
او همچنین درباره‌ی کاربرد تبلیغاتی معرفی کتاب در رسانه‌ها، عنوان کرد: تقریبا همه‌ی نویسنده‌های ایران و فعالان کتاب، از مطبوعات آمده‌اند. به همین دلیل این راه که کتاب‌ها را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم تا معرفی و نقد کنند، بهترین، کاربردی‌ترین و ارزان‌ترین روش تبلیغ کتاب است و به نظر می‌رسد در حال حاضر رایج‌ترین و عملی‌ترین شیوه‌ی تبلیغ کتاب است که در کشور ما وجود دارد.
حسینی ادامه داد: شرایط اجازه نمی‌دهد در کشور ما منتقدان بزرگی تربیت شوند که تأثیرگذار باشند و مردم برای انتخاب و خرید کتاب منتظر نظر این منتقدان بزرگ باشند. ما منتقدان انگشت‌شماری داریم که بسیاری از آن‌ها هم وقت‌شان را برای تألیف کتاب صرف می‌کنند، که البته این کار هم بسیار خوب است، اما به هرحال درنهایت همه‌ی این امور برعهده‌ی مطبوعات قرار می‌گیرد.
او سپس درباره‌ی مشکلات معرفی کتاب از طریق رسانه‌ها، گفت: نزدیک 20 سال است که من در این عرصه فعالیت می‌کنم. انتقاد از این وضعیت به جایی نمی‌رسد و امیدی به بهبود شرایط نیست. یک طوری انگار همه با هم کنار آمده‌ایم و داریم زندگی می‌کنیم.

Labels:

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com