تادانه

مجتبی پورمحسن از چاپ مجموعه‌ی شعر تازه‌اش خبر داد
137-28.jpg 
مجتبی پورمحسن از انتشار مجموعه شعر «روز انگشت» و کتاب «سایه‌ی یک شک» با موضوع سینمای نوآر خبر داد.
این شاعر درباره‌ی مجموعه شعر تازه‌اش به خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: «روز انگشت» عنوان چهارمین مجموعه شعر من است. تا به حال چندبار شعرهای این مجموعه شعر به خاطر ممیزی عوض شده است و هر بار شعرهایی از این مجموعه بیرون کشیده‌ام.
او در این‌باره توضیح داد: نام این مجموعه در ابتدا «پوچی و شعرهای دیگر» بود که قرار بود آن را انتشارات نگاه به چاپ برساند، اما وقتی برای گرفتن مجوز نشر ارائه شد، گفتند شعرهای کتاب مأیوس‌کننده است و یا این‌که چرا در شعرها گفته‌ام این دنیا ارزشی ندارد، به همین خاطر مجبور شدم آن‌ها را عوض کنم.
پورمحسن افزود: دفعه دوم آن را با عنوان «ای گوسفند، تنهایی» به نشر چشمه سپردم که باز هم 10 شعر آن دچار ممیزی شد و باز مجبور شدم این شعرها را هم از آن در‌آورم تا بالأخره کتاب با عنوان «روز انگشت» از سوی انتشارات زاوش به چاپ رسید و در روزهای آینده نیز به کتاب‌فروشی‌ها می‌آید.
این شاعر درباره‌ی مجموعه شعر «روز انگشت» گفت: شعرهای این کتاب کاملا عاشقانه است، ضمن این‌که سعی کرده‌ام زبان آن به‌روز باشد. همچنین شعرهای آن با موضوع هستی‌شناختی سر و کار دارند و بر مفهوم «بودن» درنگ می‌کنند.
او همچنین از آماده کردن کتابی درباره‌ی سینمای نوآر با عنوان «سایه‌ی یک شک» خبر داد و درباره‌ی این کتاب نیز عنوان کرد: این کتاب روایتی از سینمای نوآر است که در آن به موضوعاتی از قبیل تاریخ به وجود آمدن این ژانر سینمایی و همچنین تحولات آن اشاره کرده‌ام و مهم‌ترین فیلم‌ها و بازیگران آن را به همراه عکس‌هایی از آن‌ها در کتاب آورده‌ام. بخشی از کتاب تألیفی و بخش دیگر آن ترجمه‌یی است، حدود 300 صفحه دارد و قرار است تا ماه آینده از سوی انتشارات هزاره‌ی سوم اندیشه منتشر شود.
این نویسنده در ادامه درباره‌ دیگر کتاب‌های در دست انتشارش عنوان کرد: ترجمه رمان «امینادب» نوشته موریس بلانشو مجوز نشر گرفته و قرار است تا اواخر ماه جاری از سوی نشر افکار منتشر شود. همچنین سه کتاب کودک نوشته‌ی امبرتو اکو را ترجمه کرده‌ام که قرار است از سوی انتشارات هزاره‌ی سوم اندیشه به چاپ برسند.

Labels:

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com