تادانه

امروز روز تولد «فرشته ساری» است
565-1.jpg 
هفتم تیرماه سال‌روز تولد فرشته ساری، شاعر، نویسنده و مترجم معاصر، است.
به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فرشته ساری هفتم تیرماه سال 1335 در تهران متولد شد. او فارغ‌التحصیل رشته‌ی علوم کامپیوتر و دارای مدرک کارشناسی زبان و ادبیات روسی است. ساری با نشریات «گردون»، «کارنامه» و «دنیای سخن» همکاری داشته و تاکنون آثار مختلفی در حوزه‌ی شعر، داستان و ترجمه از او به چاپ رسیده است.
فرشته ساری فعالیت ادبی خود را با سرودن شعر در سال 65 آغاز کرد و از فعال‌ترین شاعران این دوره بود. او دو مجموعه‌ی شعر نخستش با نام‌های «پژواک سکوت» و «قاب‌های بی‌تمثال» را در سال‌های 65 و 68 منتشر کرد. مضمون شعرهای او در این دو کتاب بیش‌تر اجتماعی و عاطفی هستند. پرداختن به جنگ، عشق و تقابل نسل جدید با دنیای معاصر هم از ویژگی‌های شعر این شاعرند.
او با انتشار این دو مجموعه مورد توجه جامعه‌ی ادبی قرار گرفت. دکتر رضا براهنی در مقاله‌ی «بحران رهبری شعر و نام تمام مردگان» درباره‌ی شعر او نوشت: «شعر خانم فرشته ساری ظهور درخشانی در شعر جدید ماست. حسیت عمیق اشیا، روابط انسان‌ها، رابطه‌ی عشق، سکوت اندوهگین حیات آدم‌ها در زمان جنگ و ایجاز خاص زبان، شعرهای دو کتاب شعر خانم ساری را ممتاز کرده است ... گاهی این شعرها عمقی پیدا می‌کنند که برای اولین کتاب یک شاعر غافلگیرکننده است. این عمق را خانم ساری از راه دقت در طبیعت، ارتباط ساختاری آن با ساختار درون انسان، و دقت درعاطفه‌ای که این دو را در کوتاه‌ترین شکل به هم مربوط می‌کند، به دست آورده است».
ساری مجموعه‌ی شعرهای «شکلی در باد»، «جمهوری زمستان» و «روزها و نامه‌ها» را در سال‌های 70 و 72 و 83 منتشر کرد. پس از آن بود که به سمت نوشتن داستان رفت و رمان‌های «مروارید خاتون»، «جزیره‌ی نیلی»، «آرامگه عاشقان»، «عطر رازیانه»، «میترا» و «پریسا» را به چاپ رساند. از ساری یک مجموعه‌ی داستان به نام «چهره‌نگاری دنیا» نیز به چاپ رسیده که تعدادی از این داستان‌ها و برخی از شعرهای او به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، لهستانی و هلندی ترجمه شده است.
او همچنین گزیده‌ای از شعرهای بوریس پاسترناک (شاعر و نویسنده‌ی روس) را به فارسی ترجمه کرده است.
از دیگر فعالیت‌های ساری می‌توان به تألیف و ترجمه‌ی چند کتاب برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد. ترجمه‌ی کتاب‌های «آدم‌آهنی و پروانه»، «بنفشه‌ای در قطب» و «جادوگر حواس‌پرت» از فعالیت‌های او در این زمینه هستند. او همچنین رمان «دخترک سه‌چشم» را برای این گروه سنی نوشته است.
فرشته ساری برای مجموعه‌ی شعر «روزها و نامه‌ها» برنده‌ی جایزه‌ی شعر پروین اعتصامی شده است.

Labels:

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com