تادانه

با داستان‌نویسان ایلامی

چهارشنبه و پنجشنبه 11 و 12 آبان 90 - حوزه هنری ایلام

اگر قبلا از من می‌پرسیدند «ایلام چند تا داستان‌نویس دارد؟» در خوش‌خیال‌ترین حالت می‌گفتم «حسین خدنگ – محمدعلی قاسمی – حسین شکربیگی» ولی حالا خوشحالم که وقتی ازم بپرسن «ایلام چند تا داستان‌نویس دارد؟» خواهم گفت «بیشتر از دو انگشتان دستانم.» بعد هم اسم‌ تک‌تک‌شان را می‌برم: کمال زحمتکش - افرا سرنایه – زینب خوشرو – فاطمه عبداللهی - ذکریا سلیمانی - عفت مروتی – اقدس اسدی – جعفر ناصری – امیر دل‌زنده‌نژاد – محمدحسین کرمی – نرگس گل‌نظری – محمد مرادی نصاری – طیبه شیخ‌مرادی و ... تعداد زیادی دیگر از دوستان که در این پنج جلسه دو ساعته آمدند و نشستند و با هم گپ زدیم و داستان شنیدیم و ...

اگر قبلا از من می‌پرسیدند «کجای ایران شبیه‌تر است به الموت؟» شاید باید کمی فکر می‌کردم و بعد جواب می‌دادم. اما حالا دیگر نیازی به پرسیدن نیست که سرم پر شده از تصویر آدم‌هایی که انگار در الموت خودمان می‌دیدم و شب‌ها و روزهای بسیاری در کلمات همراهی‌شان کرده‌ام.

اگر قبلا از من می‌پرسیدند «زبان دیلمی شبیه‌ کدام زبان است؟» شاید باید من‌ومن می‌کردم، اما حالا می‌توانم به جرات بگویم «زبان کردی و زبان دیلمی هم‌ریشه‌اند و هم‌نوا.»

سه روز ایلام بودم (دو سال و نیم قبل هم با ابوتراب خسروی و بلقیس سلیمانی به ایلام رفته بودیم اما غبار آن سال و داوری جشنواره، نگذاشت داستان‌نویسان ایلامی را بشناسیم و این‌بار وضعیت دیگرگونه بود) و حالا شادمانم از اینکه قطره و حبر (پوشش پیرزنان ایلامی) توی خاطرم مانده و بلوطستان و آرامستان و دکه‌ها و کله کنجد و عسل دار و بژی برساق و ...

عکس‌های جلسه‌‌ها را «کمال زحمتکش» شاعر و داستان‌نویس و فیلمساز مهربان ایلامی گرفته که در سایت حوزه هنری ایلام می‌توانید بخشی از آن‌ها را ببینید. راستی به کمال باز هم تبریک می‌‌گم که همان روز بودن ما، مجموعه شعرش منتشر شد که خیلی دوست دارم یکی‌اش را داشته باشم که شعرهایش مثل داستان‌هایش کوتاه و دلنشین بودند.
بعد هم «حسین خدنگ» داستان‌نویس خوب که در جشنواره دو سال و نیم قبل، نفر اول شد، آمد و کلی عکس‌باران شدیم و عکس‌هایش را در سایت خبرگزاری ایرنا می‌توانید ببینید.

گزارش بخشی‌ از صحبت‌های نشست‌ها به روایت خانم سرنایه را از انجمن داستان ایلام بخوانید. گزارش خبرگزاری ایبنا هم اینجاست.


حسین شکربیگی - محمدعلی قاسمی - ی.ع


یوسف علیخانی


حسین شکربیگی -ی.ع
















افرا سرنایه


زینب خوشرو


کمال زحمتکش


محمدعلی قاسمی


حسین شکربیگی

Labels:

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment