تادانه

تبریک به علی قانع
«مورچه‌هايي كه پدرم را خوردند» نام دومين مجموعه داستان علي قانع است كه به تازگي به‌وسیله نشر ققنوس به چاپ سوم رسيده است. نويسنده در اين مجموعه سعي داشته تا احوالي از سرگشتگي‌ انسان معاصر را در جامعه امروزي و در نسبت با موضوعاتي مانند تجدد و سنت توصيف كند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «مورچه‌هايي كه پدرم را خوردند» جايزه رتبه دوم پنجمين دوره جايزه ادبي اصفهان را از آن خود كرده است.

نويسنده در اين مجموعه مانند فضاهاي برخي از آثار پيشين خود، سعي داشته تا روايات صادقانه‌اي از احوال دردمند و گاه رضايتمند انسان معاصر ارايه دهد؛ ‌انساني كه در مقاطعي در تصميم‌گيري‌هاي مختلف دچار آشفتگي مي‌شود؛ ‌در حالي كه نقش اجتماع و سنت‌ها در اين موقعيت تاثيرگذاري خود را به نمايش مي‌گذارند.

بخشي از داستان اين‌گونه نوشته شده است: «حس مي‌كردم از همان دقايق اول كه آزاد شد و كنارم نشست زير نظرش هستم. طوري كه متوجه نشوم رفتارهايم را تعقيب مي‌كرد و رضايت خاصي در چهره‌اش موج مي‌زد. انگار از حرف زدنم، حركاتم، ‌قيافه‌ام و هر چيزي كه به من مربوط مي‌شد، لذت مي‌برد. عادت تك بشكن زدنش را از سر گرفته بود.»

«گوزن‌ها»، «جان شيشه‌اي»، «پنج روايت از قتل پروين»، «بلوغ»، «فقط مريضي مادر»، و «آرامش خانوادگي»، از داستان‌هاي اين مجموعه‌اند.

«مورچه‌هايي كه پدر م را خوردند»، در شمارگان 1100 نسخه از سوي نشر ققنوس به چاپ سوم رسيده است. اين كتاب 111 صفحه و قيمت آن دو هزار تومان است.

«راه پيمايي روي ماه»، نام تازه‌ترين اثر داستاني منتشر شده از قانع در حوزه داستان است كه سال گذشته (89) به چاپ رسيد. در اين كتاب نيز طيفي از موضوعات متنوع اجتماعي و خانوادگي از نگاه راويان متعلق به طبقات مختلف جامعه بيان شده است.

علي قانع متولد 1340، فارغ‌التحصيل رشته مهندسي نساجي و مترجمي زبان و ادبيات انگليسي است.

«وسوسه‌هاي ارديبهشت» مجموعه داستان ديگري از قانع است كه در سال 1382 از سوي نشر دشتستان روانه بازار كتاب شد، اين كتاب نيز نامزد دريافت جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي بوده است.

رمان «دختر سياه، دختر سفيد» نوشته «جويس كرول اوتس» نيز سال گذشته(89) با ترجمه قانع به چاپ رسيد.

مجموعه داستان «قرار بازي» (پنج داستان از پنج نويسنده زن) نيز از آثار ديگر وي در زمنيه ترجمه است كه امسال از سوي نشر افراز راهي بازار كتاب شد.

اين نويسنده در حال حاضر ترجمه رمان ديگري از «جويس كرول اوتس» را نيز در انتشارات كتابسراي تنديس در حال چاپ دارد.

Labels:

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment