تادانه

دیگر از این کتاب‌ها نمی‌نویسم
فرشته بهرامی از انتشار دومین اثر پژوهشی خود با عنوان «حمام‌های خاموش» از سوی نشر آموت خبر داد.

فرشته بهرامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پایان تالیف و آماده انتشار شدن تازه‌ترین اثر خود با موضوع آیین‌ها و باورهای مردم قزوین در حمام‌های سنتی و قدیمی این شهر گفت: کتاب‌ «حمام‌های خاموش» اثری پژوهشی و مردم‌شناسانه در ارتباط با حمام‌های ایرانی است که از زاویه نگاه و باورهای مردم قزوین به این موضوع تالیف شده است.

وی ادامه داد: در این اثر تمام مشاغل و افرادی را که به نوعی در این مکان مشغول به فعالیت‌ بوده‌اند، معرفی کرده‌ام و در کنار آن آیین‌ها و مراسم‌هایی مثل جشن و احیاناً عزا که بهانه‌های مختلف در حمام‌ها برای آن مراسمی برگزار می‌شده است و همچنین نقشه‌ای از 17 تا 18 حمامی که در قزوین دستمایه انجام این پژوهش بوده‌اند، نیز ترسیم شده است.

مولف کتاب «نظرکرده» در توضیح علت نگارش این اثر گفت: موضوع من در این کتاب موضوع مرده‌ای است، سخن گفتن از اماکنی است که امروز عملاً وجود ندارد. من هم صرفا بر مبنای علاقه شخص خودم بود که این اثر را نوشتم. کاری به من پیشنهاد شده بود که باید برای آن اطلاعاتی را راجع به حمام‌های قزوین جمع‌آوری می‌کردم و هم این اطلاعات را دستمایه خلق این اثر بوم‌شناسانه و مردم‌شناسانه قرار دادم.

وی ادامه داد: نوشتن این اثر در یک جمله بسیار سخت بود. حتی استاد و راهنمایی برای چگونگی تدوین آن و یا معرفی منابع مرجع نداشتم و این به من یاد داد که دیگر عطای نوشتن این نوع کتاب‌ها را به لقایش ببخشم و به صورت متمرکز از این پس بر روی ادبیات فولکلور کار کنم.

بهرامی با اشاره به گویش خاص حاضر در متن این اثر گفت: زبان کتابم به زبان گویش محلی قزوین نزدیک است که علت آن را هم استقبال از این موضوع در اثر نخستم و فراموشی این گویش در میان جامعه بود که با این اثر به نوعی دوباره یادآوری شد.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره میزان بازخورد اثر نخست خود و این اثر در میان مخاطبان گفت: نظرکرده را تهرانی‌ها دیدند، اما انگار فقط تهرانی‌ها بودند که دیدند. در شهر خودم حتی هیچ اداره‌ای که حوزه کاری‌اش به موضوع کتاب مربوط بود، حاضر نشد تراکت انتشار آن را روی تابلوی اعلانات ورودی خودش نصب کند تا چه برسد به خرید. از جانب خودم امیدوارم درباره اثر دومم این اتفاق نیفتد و لااقل خود مردم استان و یا حداقل صاحبان این حمام‌ها بر خلاف کار قبلی به اثری که در ارتباط با فرهنگ بومی آنها نوشته شده است، اعتنای بیشتری بکنند.

نخستین کتاب فرشته بهرامی با نام «نظرکرده» سال گذشته از سوی نشر آموت منتشر شده است و این ناشر دومین کتاب بهرامی را نیز در دست انتشار دارد.

Labels:

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment