تادانه

رتبه 4 پرفروش‌های آمازون

آذر 89 بود که «نوید» پسر باجناقم آمد روی صفحه مسنجر یاهو و گفت «یوسف دارم میام تهران!‌ کاری نداری؟» سلام و خوش و بش و اینکه «از دانشگاه مک‌گیل چه خبر؟» خبری داد و گفتم «لیست خاصی ندارم، اما ببین می‌تونی یه چن تا کتاب پرفروش بیار برای ترجمه.»
آورد؛ پنج تا کتاب. از پنج‌تا، چهارتاش ترجمه شد و یکی از کتاب‌ها که از عجایب روزگار رمان بسیار خوبی هم هست، دست به دست گشت دست مترجم‌ها و هنوز که هنوزه آرام و قرار پیدا نکرده برای فارسی شدن.
از آن چهارتای ترجمه شده هم یکی‌اش مجوز گرفت و دوتاش ارشاد مانده و یکی‌اش همین بیست روز پیش منتشر شد؛ این کتاب.
وقتی نوید، کتاب را آورد. با تعجب گفتم «کی حال داره این 500 صفحه رو ترجمه کنه؟ می‌دونی راحت‌راحت 550 صفحه فارسی می‌شه؟»
نوید خندید و گفت «مردم دنیا مغز خر نخوردن که این کتاب رتبه 4 پرفروش‌های آمازون شده.»
اسم کتاب «At Home» بود اما چون این کلمه «خانه» پدرمان را درآورده در نشر آموت، اسمش رو عوض کردیم و گذاشتیم «در جستجوی خوشبختی» (پیشنهاد آقای کسمایی، مترجم کتاب بود که معتقد است: تمام مردم دنیا در طول تاریخ، به دنبال خوشبختی بودند و هستند).
کتاب،‌ درباره تاریخ است اما شگفت‌زده می‌شوی وقتی می‌خوانی و می‌بینی «بیل برایسون» چه ذهن کاشفی دارد و از چه منظر متفاوتی وارد موضوع شده است. فصل‌بندی کتاب‌ها به این ترتیب است: در آشپزخانه، در هال، در اتاق خواب، در پذیرایی ، در ....
نویسنده، تمام وقایع تاریخ را از منظر «خانه» دنبال کرده و آنقدر هم روان نوشته که آقای کسمایی به شوخی گاهی می‌گوید: بیچاره ذبیح‌الله منصوری!
«علی ایثاری‌کسمایی» از پیشکسوتان عرصه ترجمه و استاد و رئیس بنده در واحد ترجمه جام‌جم‌آنلاین در زمان‌های خیلی دور (وقتی هنوز آواره نشده بودم و کار خبر می‌کردم) با همتی شگفت‌آور، این کتاب را تمام‌وقت کار کرد و در کمتر از 70 روز آورد تحویل داد؛ دست‌مریزاد.
قابل توجه دوستان خوبم! این کتاب در تیراژ محدود منتشر شده: فقط 1100 نسخه؛ همین.

Labels: ,

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment