تادانه

از سرمقاله علی دهباشی در بخارا 67
برندگان نخستين دوره جايزه ادبى جلال آل‏احمد

همزمان با سالروز تولد جلال آل‏احمد، در شامگاه دوم آذرماه 1387، مراسم نخستين دوره جايزه ادبى جلال آل‏احمد در تالار وحدت برگزار شد.

هيأت داوران نتايج بررسى‏هاى خود را در بخش داستان بلند، قاعده بازى نوشته فيروززنوزى جلالى؛ در بخش داستان كوتاه، اژدهاكشان نوشته يوسف عليخانى؛ در زمينه نقد ادبى، آيين آينه (سير تحول نمادپردازى در فرهنگ ايرانى و ادبيات فارسى) نوشته حسينعلى قبادى با همكارى محمد بيرانوند و از اسطوره تا حماسه (هفت گفتار در شاهنامه‏پژوهى) نوشته سجاد آيدنلو؛ و همچنين در بخش تاريخ‏نگارى و مستندنگارى، سازمان مجاهدين خلق (از پيدايى تا فرجام؛ 1344 تا 1384) به كوشش جمعى از پژوهشگران، به عنوان آثار شايسته تقدير معرفى شدند.

اسامى پنج كتاب برگزيده نخستين جشنواره «جلال آل‏احمد» در سه حوزه تاريخ‏نگارى، داستان كوتاه و رمان و نقد ادبى اعلام شد.

به گزارش خبرگزارى كتاب ايران (ايبنا) تقديرشدگان اين جشنواره به اين شرح هستند:

- بخش نقد ادبى :

كتاب آيين آينه؛ سير تحول نمادپردازى در فرهنگ ايرانى و ادبيات فارسى نوشته حسينعلى قبادى با همكارى محمد بيرانوندى و كتاب از اسطوره تا حماسه؛ هفت گنبد در شاهنامه پژوهى تأليف سجاد آيدنلو.

- بخش تاريخ‏نگارى و مستندنگارى :

كتاب سه جلدى سازمان مجاهدين خلق؛ پيدايى تا فرجام به كوشش جمعى از پژوهشگران.

- بخش داستان كوتاه و رمان :

مجموعه داستان اژدهاكشان تأليف يوسف عليخانى و رمان قاعده بازى نوشته فيروز زنوزى جلالى.

جايزه جلال در نخستين دوره خود، برگزيده‏اى را معرفى نكرد.

در اين مراسم دكتر حداد عادل (رييس كميسيون فرهنگى مجلس)، صفار هرندى (وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى)، محسن پرويز (معاون فرهنگى وزارت ارشاد) اميرنيا (مديرعامل بنياد فرهنگى) و جمعى از اهالى فرهنگ و ادب شركت كردند. دبير علمى جايزه آل‏احمد در اين مراسم گفت: براى اين جايزه يازده جلسه هيأت علمى و يازده جلسه مشترك داورى تشكيل شده است.

يوسف عليخانى بخاطر مجموعه داستان اژدهاكشان، كه توسط انتشارات نگاه منتشر شده است، از شايستگان جايزه جلال آل‏احمد شناخته شد. عليخانى بعد از دريافت جايزه‏اش در گفتگو با خبرنگاران گفت: «براى من اين اتفاق كم‏افتخارى نيست. همين كه جايزه جلال به اسم من درآمده است، براى من كافى است.»

عليخانى افزود: «من هميشه از دوران نوجوانى جلال آل‏احمد را به خاطر جسارت و زبان چكشى‏اش دوست داشتم. جلال آدمى چند بعدى است و در همه ابعادش نيز ماندگار است.»

يوسف عليخانى از معدود داستان‏نويسان معاصر است كه زندگى اجتماعى‏اش، از نوجوانى، سراسر از تجربه‏هاى ارزشمند است. او همواره با نوشتن زندگى مى‏كند. آثار او در عرصه داستان‏نويسى از عمق شناخت او، نسبت به آنچه مى‏نويسد، حكايت دارد. كار عليخانى به قصه‏نويسى ختم نمى‏شود. مقاله‏ها و پژوهش‏هاى بلند او در زمينه‏هاى گوناگون فولكلور و فرهنگ مردم، كه عزيز و نگار و قصه‏هاى مردم الموت از آن جمله است و فيلم‏هاى مستندش در حوزه مردم طالقان، الموت و… حائز اهميت است.

عليخانى هر چند در آغاز راه است، اما گامهاى استوار و ستودنى‏اش حكايت از آينده‏اى روشن و حضورى جدى در ادبيات معاصر ايران دارد.

* از سرمقاله «علی دهباشی» سردبیر مجله بخارا - شماره 67

Labels: , ,

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment