تادانه

«شاهنامه» به روایت «محمد حسینی»
قصه‌هاي شاهنامه فردوسي از مجموعه سی جلدي «يكي بود يكي نبود» كه توسط انتشارات پارسه منتشر مي‌شود، توسط محمد حسيني بازنويسي و با نثري ساده تهيه شده است. گفت‌وگوی ایبنا با حسینی را درباره این کتاب می‌خوانید.

حسيني در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) درباره اين كتاب گفت: اين مجموعه بازنويسي منتخبي از قصه‌هاي شاهنامه است و از شگرد‌هاي امروزي‌ داستان‌نويسي بهره گرفته و در تمام داستان سعي شده نثر در حد امكان ساده باشد.

وي اشاره كرد: اگر خوانندگان با خواندن اين كتاب انگيزه‌اي براي مطالعه نسخه اصلي پيدا كنند نشان از موفقيت من در بازنويسي آن دارد.

حسيني درباره دليل انتخاب قصه‌هاي ادبيات داستاني در مجموعه «يكي بود يكي نبود» توضيح داد: قصه دلنشين است و در گذشته نيز براي درميان گذاشتن انديشه و ديدگاه با ديگران و جذب مخاطبان بیش تر از قصه استفاده مي‌كردند.

وي ادامه داد: توجه به قصه‌ها در اين مجموعه از اين منظر كه خوانندگان راحت‌تر با آن ارتباط برقرار مي‌كنند و ژانر جذابي است اهميت دارد. این مجموعه در قالب قصه می‌تواند ضمن ایجاد لذت مطالعه، خوانندگان را با سوابق فرهنگی و ادبی و تاریخی آشنا کند و به عنوان کتاب‌هایی کمک آموزشی به بالا بردن سطح سواد مخاطب منجر شود.

اين نويسنده با تاكيد بر اهمیت آگاهی، به معناي خارج شدن از احساس "همه چیز دانی" و درک نياز به مطالعه، يادآور شد: متاسفانه نظام آموزشی ما به گونه‌ای است که نه فقط نیاز مدام به مطالعه را ایجاد نمی‌کند، که توهم بی‌نیازی توليد مي‌كند. گويي هدف فقط نمره گرفتن و پشت سر گذاشتن آزمون‌هاست. در چنین شرایطی شاید این مجموعه و مجموعه‌های مشابه، مشروط به تدوین درست، بتوانند لذت مطالعه برای بیشتر دانستن و احساس نياز به كتاب را که نشانه باسواد شدن است تقویت کنند.

وي در پاسخ به اين سوال كه چرا بايد متون كهن را مطالعه كنيم اظهار داشت: ما فرهنگ و گذشته‌اي داريم كه بد یا خوب بايد آن‌را بشناسيم، تا از کلی‌گویی، افتخار از سر بی‌اطلاعی، و البته از این همه تزلزل در برابر ایده‌های ناآزموده و بی‌ریشه نجات یابیم.

حسيني در ادامه به توضيح درباره كتاب ديگري كه در دست تاليف دارد پرداخت و گفت: كتاب «به دنبال قاجاريه» از مجموعه‌اي با عنوان «به دنبال» كه توسط نشر ققنوس منتشر مي‌شود هم‌اکنون در دست تالیف است.

وي كه دبيري اين مجموعه را که تاکنون بیش از بیست جلد آن منتشر شده است برعهده دارد، افزود: اين كار در دو گروه ترجمه و تاليف انجام مي‌شود و در هر كتاب ابتدا بخشي از داستان مي‌آيد و پس از آن دانش‌نامه‌اي به منظور آشنايي با تاريخ و زمان ماجرا یا شخصیت اصلی آورده مي‌شود.

محمد حسینی متولد دوم اسفند ۱۳۵۰ است كه از جمله آثار او مي‌توان به رمان‌هاي « آبی تر از گناه»، « یکی از همین روزها ماریا»، «ریخت‌شناسی قصه‌های قرآن» و سه كتاب «به دنبال فردوسی»، «به دنبال اميركبير» و «به دنبال محمد» اشاره كرد.

رمان «آبی تر از گناه» او جایزه ادبی گلشیری و جايزه مهرگان ادب ( پكا ) را برای بهترین رمان سال ۱۳۸۳ و كتاب «ریخت‌شناسی قصه‌های قرآن» رتبه دوم پژوهش از دومین جشنواره قصه‌های قرآنی را از آن خود كردند.

كتاب «به دنبال فردوسی» او نيز سال گذشته به عنوان اثر برگزیده هفتمین دوره جشنواره رشد معرفی شد.

همچنین مجموعه داستان «نمی توانم به تو فکر نکنم سیما» از حسینی در نشر ثالث آخرین مراحل انتشار را سپری می‌کند.

وي از ويراستاران و كارشناسان نشر ققنوس است و دبيري بخش داستان نشر ثالث را نيز بر عهده دارد.

Labels: , ,

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment