تادانه

«تاریخ بیهقی» به روایت «محمدعلی آزادیخواه»
محمد علي آزادي‌خواه كه بازآفريني تاريخ بيهقي را در مجموعه ۳۰ جلدي «يكي بود يكي نبود» برعهده دارد با تاكيد بر دشواري ساده‌نويسي اظهار داشت: با تمام اين دشواري‌ها سعي كردم در اين بازآفريني به متن اصلي وفادار باشم و تا حد امكان متن كتاب را ساده و روان ارائه دهم.

آزادي خواه در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با بيان اين مطلب افزود: با توجه به اينكه شغل اصلي من تدريس ادبيات در دبيرستان است هميشه علاقمند بودم كه نوجوانان با متون كهن ادبي آشنا شده و از تاريخ اجتماعي و روانشناسي گذشته اطلاع داشته باشند. به نظر من علت تمام روان‌پريشي‌ها و افسردگي‌هاي نسل جوان مطالعه نكردن به ويژه در حوزه ادبيات كلاسيك است.

وي ادامه داد: بر اساس نسخه‌هايي كه از تاريخ بيهقي در اختيار داشتم مانند تصحيح سعيد نفيسي، خليل خطيب رهبر و فياض، آن را به شيوه‌اي ساده بازآفريني كردم. اميدوارم علت تمام روان‌پريشي‌ها و افسردگي‌هاي نسل جوان مطالعه نكردن كتاب به ويژه در حوزه ادبيات كلاسيك است اين نوع نگارش انگيزه‌اي براي مطالعه متن اصلي تاريخ بيهقي و ساير متون كلاسيك شود.

آزادي خواه درباره وفاداري‌اش به متن تاكيد كرد: نثر اين كتاب به شيوه‌اي است كه نه به زبان امروز خيلي نزديك است و نه سختي‌ها و دشواري‌هاي متن قديمي را دارد. از سوي ديگر واژه‌هايي كه جايگزين شده بيشتر ساده و در حد دامنه لغات موجود در متون درسي دانش‌آموزان سوم راهنمايي به‌كار رفته است.

وي با اشاره به دشواري‌هاي اين سبك نگارش گفت: ساده‌نويسي به ويژه براي نسل جوان بسيار دشوار است و بايد در تمام مراحل با روانشناس و كارشناس علوم تربيتي در اين زمينه ارتباط داشت و با آنان در اين زمينه مشورت كرد.

اين نويسنده يادآور شد: با توجه به اينكه من در قصه‌نويسي نیز دستی دارم، در اين كتاب نيز سعي كردم با استفاده از ظرف قصه حدود ۱۲ داستان را كه بيش‌تر ساده‌نويسي برای نسل جوان بسيار دشوار است و بايد در تمام مراحل با روانشناس و كارشناس علوم تربيتی ارتباط داشت براي نوجوانان آموزنده است انتخاب و در اين قالب ارائه دهم.

مجموعه ۳۰ جلدي «يكي بود يكي نبود» توسط انتشارات پارسه در دست انتشار و به زودي روانه بازار كتاب مي‌شود.

محمدعلی آزادی‌خواه در سال ۱۳۲۳ در روستای دولت‌آباد قهستان سیرجان متولد شد. اولین اثر او در زمینه‌ ادبیات کودکان و نوجوانان به نام «پرستوهای دره پیچاب» در سال تحصیلی ۵۲ - ۵۳ به چاپ رسید و پر فروش‌ترین کتاب سال آن زمان بود.

در همین سال نیز «افسانه‌ی نامی و کامی»، «دوستان جنگل شاد» و «تبر مشهدی باقر» او منتشر شد و در فاصله‌ سال‌های ۵۳ تا ۵۸ کتاب‌های «قصه‌های گرگ و میش»، «قصه جنگل»، «بچه‌ها بیدارند» و «مرادو» را به چاپ رساند.

اولين مجموعه ‌داستان كوتاه او «كوتوله‌اي در تنگ»، در سال ۸۱ به چاپ رسیده است.

Labels: ,

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com