تادانه

چاپ پنجم «کتاب نیست» رسید
http://www.khabaronline.ir/Images/News/Smal_Pic/6-9-1391/IMAGE634895232460198237.jpg 
کتاب - اشعار کوتاه و متفاوت علیرضا روشن که برای اهل رسانه و ادبیات بویژه کاربران اینترنتی بسیار آشناست، باگذشت یکسال از انتشار به چاپ پنجم رسید.
به گزارش خبرآنلاین، چاپ پنجم «کتابِ نیست» مجموعه اشعار متفاوت علیرضا روشن با قیمت 4هزار تومان از سوی نشر آموت منتشرشد. اولین مجموعه‌شعر «علیرضا روشن» اندک زمانی پس از انتشار، معادلات بازار شعر را برهم زد و توانست در کمتر از یک ماه، نایاب شود. مجموعه شعر «کتاب نیست» نه تنها در نمایشگاه کتاب تهران، از پرفروش ترین  های نشر آموت بود که به گزارش مجلات و روزنامه ها و کتابفروشی های معتبر، در لیست پرفروش ترین ها هم قرار گرفته است. این کتاب، همزمان با انتشار در ایران، با ترجمه «طیبه هاشمی» و «ژان رستم ناصر» به وسیله انتشارات «اِرس» در مجموعه کلکسیون «پو و پسی» در فرانسه به چاپ رسیده و باعث ستایش منتقدان اروپایی قرار گرفته است. «میشل مناسه» منتقد معروف اروپایی درباره شعرهای این کتاب نوشته است: اگر جسارت قیاس ذهنی را داشته باشیم در سنت فرانسه، این متون ما را به یاد آمیزش لطیفی از روح تلخ و شیرین ژول لافورگ و قریحه عاشقانه «پل الوار» می اندازد. 

«کتابِ نیست» شامل حدود 200 قطعه شعر در سه دفتر است. «شمع گندم»، «کتاب تو» و «کتابِ نیست» عنوان سه دفتر این مجموعه هستند.

چند بخش از کتاب را در ادامه می خوانید:

«باید خودم را ببرم خانه

باید ببرم صورتش را بشویم
ببرم دراز بکشد
دل‌داری‌اش بدهم که فکر نکند
بگویم که می‌گذرد که غصه نخورد
باید خودم را ببرم بخوابد
من خسته است
*
اسب سواری را
شلاق اگر نزنند
نمی‌دود
به خفت ِ علف
گردن کج می‌کند
*
تا باد را ببینند
تکان‌تکان ِ پرده را نشان می‌دهم
تا تو را ببینند
جان ِ فرسوده‌ام را
*
ما شعر می گوییم
ما
که نمی توانیم زندگی کنیم
ما شعر می گوییم ...
*
احساس شهری بین راهی در من است
من در میانه ام ایستاده ام
میان آمدن
و رفتنت...
*
دلم
گوزنِ تیر خورده‌ای
که در پنهان‌جای‌ دره ماغ می‌کشد
دیگران می‌شنوند
من اما
جان می‌کنم
*
به بدرقه‌ی تو دست تکان می‌دهم
تنهایی
به استقبال خودش تعبیر کرد»
*
وقتی می‌گویند نیست
کاغذ را گفته باشند یا برق را
فرق ندارد
من یاد تو می‌افتم
*
دلتنگی
خیابان شلوغی است
که تو در میانه‌اش ایستاده باشی
ببینی می‌آیند
ببینی می‌روند
و تو همچنان
ایستاده باشی»
ساکنان تهران برای تهیه این کتاب خواندنی می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب ها را تلفنی سفارش بدهند.

Labels: ,

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com