تادانه

شما دعوتید به «هتل مامان»
«هتل مامان»، اثر آلفريده هامرل،‌ نويسنده اتريشي، به قلم حميدرضا محبي از زبان آلماني به فارسي ترجمه و در ايران منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اغلب داستان‌هاي اين كتاب بر ديالوگ مبتني شده‌اند و نويسنده توصيف محدودي را از موقعيت‌هاي داستاني ارايه كرده است؛ از اين منظر اين متن بدون صحنه‌پردازي، در برخي موقعيت‌ها شباهت‌هايي به نمايشنامه پيدا كرده است.

محبي درباره اختصاصات اين كتاب توضيح داد: موضوع اصلي اين كتاب رابطه نسل‌هاست و فرزندان در اين داستان‌ها باوجود آن‌كه سنشان بالاي 20 يا 30 سال است،‌ هنوز به لحاظ رفتاري بالغ نشده‌اند و نحوه ارتباطشان با والدين به صورت طنزآميز بيان شده است.

وي در پاسخ به اين سوال كه «چه انگيزه‌اي براي ترجمه اين اثر داشتيد و ويژگي خاص آن را به عنوان مترجم چه موضوعي مي‌دانيد؟» گفت: جذابيت اين كتاب به دليل طنز شيرين آن است؛ ضمن آن‌كه از منظر روابط ميان فرزندان و وابستگي‌ها و نوع برخوردشان با پدر و مادر شباهت‌هايي با فرهنگ ايراني احساس كردم؛ در حالی كه رگه‌هايي از هجو نيز در اين روابط وجود دارد.



الفريده هامرل متولد ايالت «اشتاير مارک» اتريش است و در نزديكي شهر وين زندگي مي‌كند و تحصيلات او در رشته‌هاي زبان و ادبيات آلماني و تئاتر است.

اين نويسنده همچنين با نشرياتي چون پروفيل، اشترن، وگ، كزموپليتان و كرير همكاري دارد.

هامرل تا به حال جوايزي چون «جايزه روزنامه‌نگاران شهر وين»، جايزه «كنكورديا»، و «نشان طلايي خدمت شهر وين» را دريافت كرده است.

«والري بي‌نظير» و «مرد از دست رفته»، از جمله كتاب‌هاي منتشر شده اين نويسنده‌اند.

مترجم در مقدمه‌اي بر اين كتاب نوشته است: «نسل جديد بسيار متوقع شده و مشكلات قرن حاضر يعني بيكاري و بحران‌هاي اقتصادي و از همه مهم‌تر رفتارهاي گاه نابخردانه و نامناسب والدين، مانع بلوغ ذهني فرزندان شده است. جوانان بالاي بيست و حتي سي سال ترجيح مي‌دهند با والدينشان زندگي كنند. مادامي كه مي‌توانند از سرويس هتل مامان بهره ببرند، مجبور نيستند كرايه خانه بپردازند،‌ لباس‌هايشان را بشويند، غذايشان را خودشان بپزند و...»

بخشي از داستان «پول قرض كردن» اين‌گونه نوشته شده است:
«پسري به ديدار والدينش مي‌رود
پسر: آخ، يه خواهش كوچكي داشتم، ممكنه اجاره‌ي خونه منو واريز كنيد؟ من بعدا اين مبلغ رو بهتون پس مي‌دهم.
مادر: سر موقع مبلغ اجاره‌رو بپرداز، ‌اينجوري
راحت‌تره.
پسر: من هرگز به موقع به بانك نمي‌رسم. موقعي فرصت پيدا مي‌كنم كه اونا بسته‌اند. ...»

«من اينو از تو به ارث بردم»، «مادر بزرگ نگران است»، «آدم خوبه» و «زن شاغل موفق» نام برخي از داستان‌هاي اين مجموعه‌اند.

مجموعه داستان «هتل مامان»، فروردين امسال (1391)، با شمارگان هزار و 650 نسخه از سوي نشر «آموت» منتشر شده است. اين كتاب 115 صفحه و قيمت آن سه‌هزار و 500 تومان است.

Labels: ,

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment