تادانه

رمان «اتاق» در صدر پرفروش‌هاي انگلیس
رمان «اتاق» اثر اما دون‌ا‌هو به هفته ها صدرنشيني كتاب آشپزي جيمي اوليويه در بريتانيا خاتمه داد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از بوك سلر، رمان «اتاق» با پشت سر گذاردن سالي موفق، در آغاز سال جديد ميلادي با مخاطبان جديدي ارتباط برقرار كرده و بازار كتاب بريتانيا را فتح كرده است.

اين رمان كه موفق شده بود به فهرست نهايي بوكر 2010 راه يابد، درست سه هفته پس از ناكامي در اين جايزه به عنوان رمان برتر نويسندگان راجرز كانادا معرفي شد و در پايان سال جايزه فرماندار كل كانادا را نيز كسب كرد. انجمن كتابخانه آمريكا هم با قدمتي بيش از 130 سال فعاليت در زمينه سازماندهي كتابخانه‌هاي آمريكايي و همكاري با مراكز دانشگاهي، اين رمان را به عنوان برترين اثر داستاني سال انتخاب كرد.

اما موفقيت «اما دون‌ا‌هو » به اين ختم نشد و او مهم‌ترين جايزه ايرلند را هم براي اين رمان پرفروش گرفت و جايزه كتاب سال ايرلند را به خود اختصاص داد. او با اين كتاب جايزه داستاني تراست را هم دريافت كرده بود.

«اتاق» روايت كودكي 5 ساله به نام جك هو (كي؟) است كه همراه با مادرش در يك آلونك زندگي مي‌كند. دون‌اهو داستانش را از زبان اين بچه روايت مي كند كه هرگز جهان خارج را نديده و او و مادرش را يك مرد ربوده است و آنها به اجبار در اين فضا زندگي مي‌كنند.

کتاب «آشپزی 30 دقیقه‌ای» اثر سرآشپز مشهور «جیمی اولیور» كه با فروش بیش از 100 میلیون پوند، پس از رولینگ نویسنده مجموعه «هری‌پاتر» در جایگاه دوم کتاب‌های پرفروش تاریخ بریتانیا قرار داشت و هفته ها در صدر كتاب‌هاي پرفروش بريتانيا جا خوش كرده بود، به اين ترتيب به جايگاه دوم رانده شد.

اما دون‌ا‌هو نويسنده 42 ساله متولد ايرلند، نمايشنامه نويس و رمان نويسي است كه اكنون در كانادا زندگي مي كند. او پيش از اين نيز براي رماني با نام «درپوش» در سال 2000 جايزه كتاب استون‌وال را دريافت كرد. او تاكنون 7 رمان نوشته و 3 مجموعه داستان كوتاه منتشر كرده و 4 عنوان نمايشنامه در كارنامه حرفه اي اش دارد. او سه عنوان كتاب نيز با موضوع ادبيات تاريخي نوشته است.

در مكان سوم كتاب هاي پرفروش بريتانيا كتاب «جايگاه كشتن» قرار دارد. اين كتاب اثر تس گريتسن است.

Labels: ,

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment