تادانه

نقد و بررسي ادبيات داستاني قزوين

حسن لطفی، داستان‌نویس و فیلمساز

همزمان با هفته کتاب در جلسه ای با حضور حسن لطفی نویسنده و فیلمساز ساکن قزوین و دوستداران كتاب و فرهنگ و ادب به خصوص داستان‌نويسان و هنرمندان قزوين، در سالن كتابخانه‌ي عارف "ادبیات داستانی قزوین"برسی شد.
در اين جلسه كه با همت كانون ادبي اداره‌ي كل كتابخانه‌ها و كتابداران كتابخانه‌ي عارف برگزار شد، حسن لطفی جریان داستان نویسی قزوین را به سه دوره تقسیم کرد.
دوره اول در سالهای قبل از انقلاب شکل گرفته و از نویسندگان این دوره می توان جواد مجابی، علی اصغر حاج سید جوادی و مرحوم مهدی سحابی و زنده‌یاد هادی بابا گیلک را نام برد. ویژه‌گی بارز نویسندگان نسل اول مهاجرت به پایتخت و فعالیت های مطبوعاتی آنهابود.
جواد مجابی که علاوه بر داستان در زمینه شعر و نقاشی و نقد نیز فعال بود در سال‌های مختلف دوران‌های زندگی‌اش داستان‌های زیادی را به چاپ رسانده که از آن جمله می‌توانیم به "من و ایوب و غروب"، "کتیبه"، "جیم" و "پسرک چسم آبی"را نام برد.
مهدی سحابی نیز اگر چه فارغ‌التحصیل سینما بود امادر سال‌های آغازین فعالیت خود بیشتر در زمینه نقد فیلم و ترجمه فعالیت کرد البته ترجمه‌های مطرح او در سال‌های پس از انقلاب چاپ شد . او دو رمان چاپ شده نیز در سال‌های اخیر دارد با نام‌های ناگهان سیلاب و پیچک باغ کاغذی.
لطفی این دو نویسنده را جزو مفاخر قزوین دانست که متاسفانه در زادگاه‌شان آنچنان که باید قدرشان را ندانسته اند.
نویسنده مجموعه داستان روایت دوم روش و نحوه عمل هادی بابا گیلک را طور دیگری دانست و اظهار داشت: بابا گیلک که تا چهل سالگی بیسواد بود پس از با سواد شدن شروع به نوشتن داستان میکند و در دو کتابی که با نامهای چهل سال بیسوادی و تابستان تفرقه زدگان نوشته آنقدر خوب قدر واژه ها را دانسته که محمود گلابدره یی از او به نام بابای نویسندگان ایران یاد میکند.
حسن لطفی نسل دوم داستانویسی قزوین را شامل داستانویسانی ذکر کرد که با آغاز انتشار هفته نامه ولایت قزوین و انجمن سینمای جوانان دفتر قزوین فعالیت خود را آغاز کردند و نويسندگاني چون محمد حسيني، يوسف عليخاني، محسن فرجي، علي قانع، منوچهر رضايي، مهدي خليلي، ابراهيم ميرقاسمي، محمد نجف پور جعفر نصیری شهرکی، فریبا معافی غفاری ، پروانه زاغ‌زیان ، ذبیح اله رحمانی، ابوالفضل طاهرخانی، ارژنگ تورانی و. . . را در برمی‌گیرند.
در این میان مهدی خلیلی با کتاب ننه صفیه و علی کاکاوند با کتاب سفر به شهر میلاد اولین نویسندگانی هستند که کتاب چاپ کردند.
این نویسنده و فیلمساز قزوینی در ادامه با اشاره به آثار یوسف علیخانی، علی قانع، محمد حسینی و محسن فرجی این چهار نویسنده را از موفق‌ترین نویسندگان ادبیات داستانی نسل جدید داستان‌نویسی ایران در سال‌های اخیر دانست.
وی سپس با اشاره به روند رو به رشد این نویسندگان، یوسف علیخانی را نویسنده‌ای با رویکرد به فضاهای بومی دانست که با انتشار سه مجموعه داستان خود ضمن خلق فضاهایی داستانی به رمز و راز موجود در منطقه الموت پرداخته است . این نویسنده توانمند در سال‌های اخیری جوایز معتبری را به خود اختصاص داده است. لطفی، سخت‌کوشی و پیگیری مجدانه علیخانی در دستیابی به داستان‌هایی قابل قبول را از دیگر ویژه‌گی‌های این نویسنده دانست.
سازنده فیلم "بودن یا نبودن" در باره آثارمحمد حسینی نیز چنین گفت: محمد حسینی با نثری تاثیر گذار و زبانی صیقل یافته وبا بیانی مدرن داستانهای خود را نوشته و توانسته توجه بسیاری از منتقدین ادبیات داستانی را بخود جلب نمایید. او در رمان آبی تر از گناه توانسته به خلق فضایی برسد که راز و داستان و کشش را با هم در خود دارد.
در اين نشست، حسن لطفي جریان حال حاضر داستان‌نويسي در قزوين را مناسب شمرد و استعدادهاي جواني را در این شهر معرفی نمود که در آینده «داستان‌نويسي» قزوین را پیش خواهند برد. مهری رحیم‌زاده، امیر جلالیان، سمیه زاجکانی، بی‌تا دارابی، فاطمه شریف‌نژاد، لیلا روغن‌گیر، کوثر شیخی، گیتی باقری، مهسا جباری، گل‌اندام صفری، احسان هنرمندنیا و . . . . آينده‌‌اي نزديك به رشد و تعالي بيشتر مي‌رسند.
سازنده فیلم "پسرک چشم آبی" کاندیدا شدن رمان "دیدا" نوشته ابراهیم میرقاسمی برای جایزه جلال آل احمد را نشانه حرکت رو به رشد ادبیات داستانی نویسندگان قزوینی دانست و از ابراهیم میرقاسمی تجلیل کرد.
لطفي اين گونه نشست‌ها در كتابخانه‌ها و نقد و بررسي كتاب‌هاي چاپ شده‌ي استان قزوين بخصوص در زمينه‌ي «ادبيات داستاني» را حركتي مثبت در تشويق اعضا و مراجعين و علاقمندان به كتاب دانست.
در اين جلسه مجري برنامه به حوزه‌ي ادبيات داستاني‌ اشاره كرد كه همواره در اين شهر مظلوم واقع شده و كتاب قصه‌هاي مينودري كه داستان‌هاي چاپ شده‌ي حوزه هنري (در كارگاه داستان‌نويسي است) را رونمايي كرده و داستان‌هاي حسن لطفي و علي قانع به حاضرين معرفي شد.
در آخر جلسه از تعدادي از داستان‌نويسان و هنرمنداني كه در جلسه حضور داشتند با اهداي «كتاب» تقدير به عمل آمد.








کتابخانه عارف قزوین - آبان 1390

Labels:

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment