تادانه

رمان «سوگ مُغان» مجوز گرفت
«سوگ مغان»، محمدعلي علومي، داستاني اسطوره‌اي از دل تاريخ كرمان و ايران، به زودي از سوي نشر آموت منتشر مي‌شود. به گفته علومي،‌ در اين كتاب سعي شده تا مساله كشمكش انسان با كليت هستي مطرح شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، علومي درباره اين رمان توضيح داد: نوعي نگاه هستي‌شناسانه براساس بينشي اساطيري در اين كتاب مطرح مي‌شود. در نگارش «سوگ مغان» بخشي از منابع الهام من «باغ اناري» محمد شريفي و داستان‌هاي كوتاه يوسف عليخاني بودند و فضاهاي وهمناك و اكسپرسيونيستي اين آثار در من تاثير بسيار گذاشت.

وي در ادامه درباره غفلت نويسندگان از منابع غني ادبيات استعاري فارسي افزود: بخشي از ادبيات ما كه مي‌توان آن را استعاري ناميد، سرشار از نمادهاي اساطيري است كه تاكنون مورد غفلت واقع شده‌اند. مثلا در اروپا نويسندگاني چون هرمان هسه در كتاب‌هايي چون «سفر به شرق» و «گرگ بيابان» و صادق هدايت در «بوف كور» درحيطه ادبيات استعاري كاركرده‌اند.

اين داستان‌نويس همچنين با بيان اينكه در اين رمان وقايع ديروزي را به امروز مرتبط كرده است، گفت: در اين كتاب شخصيت‌هاي معاصري چون ايرج بسطامي وجود دارند و در واقع شخصيت اصلي در اين كار نداريم و به طور كلي مساله كشمكش انسان با كليت هستي مطرح است.

علومي همچنين تصريح كرد: اين رمان از نگاه راوي داناي كل روايت مي‌شود و تاريخ اجتماعي كرمان را روايت مي‌كند كه به قول باستاني‌پاريزي، هر كس تاريخ كرمان را بشناسد، ‌تاريخ ايران را نيز خواهد شناخت.

نويسنده «من نوكر صدامم» اضافه كرد: اين داستان روايت انساني آسيب‌ديده از ستم طبيعت و اجتماع است كه در موقعيت و دنياي كشف و شهود قرار مي‌گيرد و انسان ساكن كوير، با رنجي آشنا از اعماق تاريخ نسبتي با سوگ مغان مي‌يابد.

محمدعلی‌ علومی آثاری چون «من نوکر صدامم» و «شاهنشاه در کوچه دلگشا» را در كارنامه ادبي خود دارد.

Labels:

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment