تادانه

قطار در حال حرکت است
(مجموعه داستان)
میترا داور

نشر هیلا
چاپ اول 1388
110 صفحه
1100 نسخه
2200 تومان

شامل هفده داستان کوتاه: حق مساوی، زمان در تبعید، قطار در حال حرکت است، خانه کوچک حشره، جادوی زرد و ...

چنان از هوشنگ گلشیری حرف می‌زند و از خاطرات کلاس‌های گلشیری می‌گوید که آدم، حسودی‌اش می‌شود و می‌خواهد حالا که خالق «شازده احتجاب» و «مثل همیشه» و «نمازخانه کوچک من» و ... نیست، دوباره و چندباره، حرف‌های این «نویسنده – معلم» را بخواند که جای خالی ندیدن و نرفتن به کلاس‌هایش را جبران کند.

میترا داور، داستان‌نویسی را در کلاس‌های «هوشنگ گلشیری» در گالری کسرا در بلوار کشاورز (خیابان پیام‌آوران) و در کنار کسانی چون (کورش اسدی، حسین مرتضاییان‌آبکنار، محمد تقوی، آذردخت بهرامی، منصوره شریف‌زاده، مهکامه رحیم‌زاده، فرهاد فیروزفر، محمد بکایی و ....) آغاز کرده که اغلب‌شان در حال حاضر از نویسندگان شناخته شده نسل جدید به شمار می‌روند.

به دنیا آمده تهران است؛ 1344، اما در شناسنامه اش نوشته شده: متولدِ فیروزکوه.

فوق لیسانس ِ اقتصاد نظری از دانشگاه الزهرا دارد. مدتی در یک کارخانه تولیدی، مدیر برنامه ریزی بوده و در حال حاضر کارشناس یک شرکت است.
داور می‌گوید: «در فاصله بیرون آمدن از کار اولم و مشغول به کار شدن در کار جدید، مدتی بیکار بودم که سایت مرور را در فروردین 85 راه اندازی کردم.»
سایت مرور در حال حاضر با انتشار بیش از 800 مطلب درباره داستان و شعر و کتاب، یکی از منابع قابل مراجعه علاقمندان ادبیات به شمار می‌رود.

اولین مجموعه داستان میترا داور به وسیله انتشارات «روشنگران» منتشر شد و کتاب‌های دیگرش، طی سال‌های بعد، توسط «نقش هنر»، «پازینه» و «علمی» چاپ شدند تا امروز که هشتمین مجموعه داستانش به نام «قطار در حال حرکت است» به همت انتشارات ققنوس، روانه بازار کتاب شده است.

داور پس از کلاس‌های کسرا، مدتی روانه کلاس‌های «رضا براهنی» می‌شود که با رفتن این نویسنده و شاعر، کلاس‌ها تعطیل می‌شوند. وی می‌گوید: «در سال‌های بعد، مدت کوتاهی هم به کلاس‌های شعر و زبان سیدعلی صالحیِ شاعر رفتم که بسیار برایم مفید بود.»

بیشتر داستان‌های میترا داور روایتگر زندگی مردم تهران، بویژه زن‌ها و مشکلات زندگی شهری و تاثیرات محیط کار و تکنولوژی و زندگی ماشینی بر روح وجسم آدم‌ها هستند.

برخی از داستان‌های میترا داور تاکنون به زبان‌های انگلیسی، بلغاری، ایتالیایی و ترکی استانبولی ترجمه شده‌اند.

و در پایان این‌که: این نویسنده، خوشحال است هم‌زمان با انتشار مجموعه داستان جدید، اولین کلاس داستان‌نویسی‌اش را در نشر افراز برگزار می‌کند.

Labels: , ,

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment