تادانه

یوسف علیخانی
شناسنامه ام می گوید متولد اول فروردین 1354 هستم اما مادرم شناسنامه ام را قبول ندارد و می گوید «سیزده بدرم را خراب کردی با آمدنت. هر سال زن ها و دخترهای میلکی، طناب می بستند به درخت کهنسال تادانه تپه روبروی روستا و اون سال نحسی سال را با تو به در کردم.»
دوم ابتدایی را هم همانجا خواندم و بعد رفتیم قزوین. اوایل از این که بهم می گفتند پشت کوهی، حالم بد می شد اما بعد که فهمیدم الموتی «دیلمی» هستم، سر از پا نمی شناختم.
بعد نمایشنامه نوشتم و فیلمنامه و تئاتر بازی کردم و فیلم ساختم و نقاشی کردم و عکس گرفتم تا دست آخر، دیدم، من فقط بلدم روستایی را روایت کنم که دیگر نیست و آدم هایی که یکی یکی با رفتن شان دستم را باز گذاشتند برای نوشتن.
تمام سال های خوابگاه (در خوابگاه سنایی، زیر پل کریمخان و کوی دانشگاه) و مجردی (در کوچه پسکوچه های خیابان کارگر و چهارراه حسینی نظام آباد) و بعد سربازی و صفریک و ستادنزاجا و آن وقت، مترجمی برای روزنامه انتخاب (که مثلا دانشگاه درس عربی خوانده بودم و در پشت مونیتور ماهواره های عربی، این زبان را یاد گرفتم). چند سالی گفتگو با نویسنده های داخل و خارج ایران، چند سالی مترجمی برای انتخاب و چند سالی مترجمی و خبرنگاری برای روزنامه جام جم (درآوردن صفحه داستان و صفحه فرهنگ مردم) و چند سالی اینترنت بازی و راه انداختن مجله «قابیل» و «تادانه» و چند سالی پیاده رفتن ها به روستاهای رودبار و الموت و گردآوری قصه های عامیانه و نوشتن زندگی بزرگانی مثل حسن صباح، ناصر خسرو، ابن بطوطه و صائب تبریزی، به سفارش ناشر (برای یک لقمه نان) ، هیچ وقت دورم نکرد از نوشتن داستان که حالا دوتایش منتشر شده است.
حالا هم دختری دارم که به عشقش، مدام می نویسم و کار می کنم و با ویراستاری و کارهای پژوهشی، گذران می کنم تا کی، کاروانی، بازم گرداند به زادگاهم.


اژدهاکشان
مجموعه داستان، نشر نگاه، ۱۳۸۶
* شایسته تقدیر در جایزه جلال آل احمد
* نامزد هشتمین دوره
جایزه هوشنگ گلشیری

قدم‌بخیر مادربزرگ من بود
مجموعه داستان، افق، چاپ اول ۱۳۸۲، چاپ دوم ۱۳۸6
* نامزد جایزه کتاب سال
* برنده جایزه ویژه شانزدهمین جشنواره روستا


حسن صباح، داستان زندگی خداوند الموت، نشر ققنوس، ۱۳۸۶
صائب تبريزي، داستان زندگي شاعر سبك هندي، انتشارات مدرسه، ۱۳۸6
ابن بطوطه، داستان زندگي سفرنامه نويس معروف، انتشارات مدرسه، چاپ اول ۱۳۸3 ، چاپ دوم ۱۳۸6
عزیز و نگار - بازخوانی یک عشقنامه، نشر ققنوس، چاپ اول ۱۳۸1 ، چاپ دوم ۱۳۸5
نسل سوم داستان نویسی امروز ایران- گفتگو با نویسندگان، نشر مرکز، ۱۳۸۰

ساخت فيلم مستند، عزیز و نگار (برنده جايزه بهترين فيلم هفتمين جشنواره منطقه اي سينماي جوان ايران و نمايش داده شده در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران-سينما فلسطين)

زیرچاپ
*به دنبال ناصر خسرو (داستان زندگی حکیم و شاعر قبادیانی)
* قصه های پرهیزکاران (گردآوری قصه های مراغیان رودبار و الموت)
* قصه‌های مردم الموت. در 2 جلد (الموت پایین و الموت بالا) به همراه افشین نادری

* خروس خوان، داستان بلند


Yousef Alikhani, an Iranian writer was born in 1975 in the village of "Milek" in the Roodbar and Alamut region of Qazvin. He holds a Bachelor's degree in Arabic Language and Literature from the University of Tehran. His first short stories were published between 1995 and 1996 in local magazines in Qazvin.

Published works:
Dragon killing (short stories), Negah Publication, 2007
Ghadam Bekheir was my grandmother (short stories), Ofogh Publication, 2003

Looking for Hassan Sabbah:, the Life story of the god of Alamut for Young Adults, Qoqnoos Publication, 2007
saeb tabrizi’s Life, Madraseh Publication, 2007
Ibn Batuteh’s Life, Madraseh Publication, 2004
Aziz and Negar: Re-reading a love story, Qoqnoos Publication, 2002
The Third Generation of Fiction Writing in Today’s Iran: Interviews with Writers, Markaz Publication, 2001

The Stories of the People of Alamut and Roodbar, in collaboration with Afshin Naderi (to be published).

يوسف عليخاني من مواليد 1975 في قريه تعرف بـ"ميلك" حيث تقع على مقربه من رودبار الموت بقزوين
يحمل شهاده بكالوريس اللغه العربيه من جامعه طهران.

نشر حتي الان سبع كتب. منها:
* قتل التنين (قصص قصيره)
* قدم بخير كانت جدتي (قصص قصيره)
* عزيز و نيغار (دراسه في قصه عاميه بهذه العنوان)
* جيل الثالث الكُتّاب الايرانيين (حوار مع الرواييون الجيل الحديث )
* ابن بطوطه ( قصة حياه ابن بطوطه لاطفال)
* صائب تبريزي ( قصه حياة الشاعر الايراني )
* حسن صباح ( قصة حياة عميد النزاريين )

منذ سنتين هو مع احدي زملاءه قد سافر الي قُراء رودبار الموت الايرانيه و قد جمعا مجموعه قصص عاميه من فواه العوام. هذا الكتاب سينشر في الايام المقبله.

إخراج فيلم وثائقيه تحت عنوان "عزيز و نيغار"

Labels:

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment