تادانه

چاپ دوم «سوگ مغان» رسید
روی جلد کتاب 
چاپ دوم رمان «سوگ مغان» نوشته محمدعلی علومی از سوی نشر آموت با همکاری نشر نون منتشر شد.
به گزارش خبرنگار مهر، رمان «سوگ مغان» نوشته محمدعلی علومی که پیش از این از سوی نشر آموت در زمستان سال 89 منتشر شده بود، با همکاری نشر نون برای دومین بار تجدید چاپ شد.
سوگ مغان داستان فردی است که دچار نوعی بیماری روانی شدیدی شده و به توصیه پزشک روانکاو خود به زادگاهش شهر بم برمی‌گردد. اما حین سفرش به بم، راوی با نشانه‌های ترسناکی روبرو می‌شود. او در سفرش به ظاهر به زادگاهش و در خیالش به شهری ماقبل تاریخی می‌رسد و در آنجا با موجودی اهریمنی آشنا می‌شود. این مسئله باعث می‌شود که او حین صحبت با دوستانش درباره ظلم پادشاهان و اربابان محلی، مغان را ببیند که همواره با آداب و شکوهی خاص مراسم سوگواری برگزار می‌کنند.
علومی با نگارش این رمان توانست خود را کاندیدای دریافت جایزه ادبی کتاب فصل و جلال‌آل احمد کند.
محمدعلی علومی پیش از درباره این رمان اظهار داشته بود: «سوگ مغان» یك كار معمولی نیست؛ چون در آن از رمزها و استعاره‌های متون كهن و اساطیری استفاده شده است؛ به همین دلیل هم نمی‌دانم با استقبال عام روبرو شود یا نه. بعد از زلزله‌ بم، مدتی چیزی نمی‌نوشتم و این ننوشته‌ها روی هم جمع شد كه همین امر سبب شد چند رمان متفاوت‌ نوشته و جمع‌بندی شود كه به نوعی همه‌ این كتاب‌ها را تحت تأثیر زلزله‌ بم.
همچنین بلقیس سلیمانی، نویسنده و منتقد ادبی درباره این اثر بر این باور است که کتاب‌هایی از این دست در حد و اندازه «بوف کور» صادق هدایت است. نویسنده‌ای هست که از جهان اطرافش می‌نالد و می‌خواهد آنچه بر سرش گذشته را برای سایه‌اش تعریف کند. راوی سوگ مغان نیز مانند راوی بوف کور از پنجره خانه‌اش به بیرون نگاه می‌کند و به قول فوئنتس هیچ اثری یتیم نیست و با رمانی پیش از خود ارتباط دارد.
سوگ مغان در چاپ دوم خود با شمارگان 550 نسخه و با قیمت 13500 تومان از سوی نشر آموت با همکاری نشر نون منتشر شده است.
محمدعلی علومی، متولد 1340 در بردسیر کرمان، تاکنون کتاب‌های «آذرستان»، «شاهنشاه در کوچه دلگشا»، «اندوهگرد»، «من نوکر صدامم»، «طنز در آمریکا»، «وقایع‌نگاری بن ‌لادن»، «خانه‌ کوچک» و «پریباد» نیز منتشر شده است.
×××
همین خبر در خبرگزاری کتاب (ایبنا)

Labels:

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com