تادانه

رمان‌های محبوب سال 91
نسکافه با عطر کاهگل شوهر عزیز من http://www.qudsonline.ir/Images/News/Smal_Pic/24-6-1391/IMAGE634833094689783606.jpg
http://aamout.persiangig.com/image/sait/058-MR-pip.jpg امواج گرسنه همسر ببر خدمتکار و پروفسور
يوسف عليخاني، داستان‌نويس، «شوهر عزيز من» نوشته فريبا كلهر، «نيمه ناتمام» از نسرين قرباني و «نسكافه با عطر كاهگل» اثر م. آرام را رمان‌هاي فارسي مورد علاقه‌اش در سال گذشته معرفي كرد. او همچنين «خدمتكار و پروفسور»، «آقاي پيپ»، «امواج گرسنه» و «همسر ببر» را داستان‌هاي خارجي محبوبش خواند.
به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، عليخاني گفت: در سال 91 رمان‌هاي بسياري خواندم و انتخاب بهترين‌ها و توصيه آن براي مطالعه، كار دشواري است، زيرا در اين سال، كتاب‌هاي داستاني خوبي منتشر شد.
وي «شوهر عزيز من» از فريبا كلهر را از بهترين رمان‌هاي منتشرشده در سال 91 خواند و گفت: جاي چنين كتابي در رمان‌هاي معاصر ما خالي بود، زيرا اين كتاب وقايع سه‌دهه پس از انقلاب اسلامي ايران را از نگاه و زبان يك زن روايت مي‌كند.
به گفته عليخاني،‌ در اين رمان وقايع انقلاب اسلامي، جنگ تحميلي عراق عليه ايران، دوران سازندگي و فضاي سياسي اواخر دهه هفتاد مطرح شده است.
اين داستان‌نويس ادامه داد: كلهر در اين كتاب به وقايع واقعي جامعه مي‌پردازد، برخلاف بعضي نويسندگان كه گويي جامعه خود را نمي‌شناسند و فقط به تخيل خود بسنده مي‌كنند.
«نيمه ناتمام» نوشته نسرين قرباني دومين رماني بود كه عليخاني مطالعه آن را به اهالي كتاب توصيه كرد. وي درباره اين كتاب گفت: بعضي استادان داستان‌نويسي مي‌گويند رمان‌نويس بايد بيش از 40 سال داشته باشد. من اين سخن را يك خرافه و ادعا مي‌دانستم، اما با خواندن «نيمه ناتمام» و «شوهر عزيز من» به اين سخن ايمان آوردم، زيرا انگار در اين سن، انسان از زندگي و خودش شناخت پيدا مي‌كند و مي‌تواند آن‌ها را روايت كند.
وي شناخت و معرفي دنياي زنان و نثر پاكيزه را ويژگي‌هاي مهم «نيمه ناتمام» برشمرد.
عليخاني همچنين مطالعه «نسكافه با عطر كاهگل» نوشته م. آرام را از به كتابخوان‌ها توصيه كرد و گفت: اين رمان را هم اهالي كتاب و هم منتقدان پسنديدند و بازتاب بسيار خوبي در رسانه‌ها داشت.
وي خوشخوان‌بودن و سرگرم‌كنندگي را مهم‌ترين ويژگي «نسكافه با عطر كاهگل» خواند.
«خدمتكار و پروفسور» نوشته «يوكو اوگاوا» با ترجمه كيهان بهمني، «آقاي پيپ» از «لوید جونز» با ترجمه فريده اشرفي، «امواج گرسنه» نوشته «آميتا وگوش» به ترجمه ناهيده هاشمي و «همسر ببر» از «تئا آپرت» با ترجمه علي قانع هم رمان‌هاي خارجي بودند كه عليخاني آن‌ها را به اهالي كتاب توصيه كرد.
«نسكافه با عطر كاهگل»، «شوهر عزيز من»، «نيمه ناتمام»، «خدمتكار و پروفسور»، «آقاي پيپ»، «امواج گرسنه» و «همسر ببر» هم سال 91 از سوي انتشارات آموت انتشار يافتند.
خبرنگار : حامد نيری عدل

Labels: , , , , ,

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com