تادانه

کریمی و قنواتی ویراستار ارشد دانشنامه فرهنگ مردم شدند
اصغر کریمی و محمد جعفری قنواتی به طور مشترک به عنوان ویراستاران ارشد دانشنامه فرهنگ مردم منصوب شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، اصغر کریمی و محمد جعفری قنواتی به طور مشترک به سمت ویراستاری ارشد دانشنامه فرهنگ مردم که توسط مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی منتشر خواهد شد، منصوب شدند.

اصغر کریمی متولد 1319 در زنجان و از انسان‌شناسان متخصص در زمینه فرهنگ ایران است. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را طی سال‌های 1326 تا 1338 در شهر تهران گذارند. کریمى بعد از پایان تحصیلات دوره متوسطه از طرف اداره فرهنگ عامه سازمان هنرهاى زیباى کشور به عنوان گردآورنده فولکلور(فرهنگ عامه) مشغول به کار شد. وی در این مدت عضو گروه‌هاى پژوهشى در پژوهش‌هاى میدانى مردم شناسى در نقاط مختلف کشور بوده است.

این محقق از سال 51 عضو علمی مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه است و به عضویت جامعه مردم شناسان این کشور نیز در آمده است. او تحقیقات خود را در قالب مقالات ارزشمندی در نشریات تخصصی حوزه مردم شناسی منتشر کرده و نگارش چندین مدخل در دانشنامه کاشان را نیز در کارنامه خود دارد.

کریمی از سال 79 به بنیاد دایرةالمعارف بزرگ اسلامی پیوست و به عنوان عضو هیأت علمی در این مرکز مشغول به فعالیت شد. او از سال 81 مدیر گروه جغرافیا در بنیاد دایره المعارف اسلامی بوده است. ترجمه آثار مرجع در زمینه فعالیت تخصصی و پژوهش‌های مردم نگاری دو حوزه مجزایی بوده‌اند که وی طی مدت احراز مسئولیت در مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، آن‌ها را پیش برده است.

محمد جعفری قنواتی نیز از پژوهشگران ادبیات عامیانه و فولکلوریک کشورمان است. قنواتی از اعضای هیئت علمی مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی است و کتاب‌هایی چون «قصه‌ها و افسانه‌هایی از گوشه و کنار ایران»، «روایت های شفاهی هزار و یک شب» و «دو روایت از سلیم جواهری به همراه دو مقاله از اولریش مارزلف و مارگارت ویلز» و همچنین مقالات زیادی درباره ادبیات و فرهنگ عامه مردم ایران در مجلات تخصصی کشور به انتشار رسانده است.

دانشنامه فرهنگ مردم با رقم تخمینی 3 هزار مدخل در حال تالیف و نگارش توسط محققان و پژوهشگران حوزه فرهنگ عامه است.

پیش از کریمی و قنواتی، معصومه ابراهیمی، مدیر علمی و ویراستار دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» در مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی بود.

Labels:

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment