تادانه

پائولو كوئليو: «اوليس» يك شوخي است
«پائولو كوئليو» رمان مطرح «اوليس» نوشته‌ي «جيمز جويس» را مورد انتقاد شديد قرار داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پائولو كوئليو ـ نويسنده برزيلي آثار معروفي چون «كيمياگر» ـ، خود را نويسنده‌اي مدرن دانست و شاهكار جيمز جويس را براي ادبيات «مضر» خواند.

او همچنين گفت: يكي از كتاب‌هايي كه زيان بسياري به ادبيات وارد كرده، «اوليس» جيمز جويس است. اين كتاب سبك خالص است و هيچ چيز در اين اثر نيست. «اوليس» يك شوخي است.

كوئليو در ادامه درباره سبك نگارش خود گفت: محبوبيت من به اين دليل است كه علي‌رغم آن‌چه منتقدان مي‌گويند، من نويسنده‌اي مدرن هستم. اين بدان معنا نيست كه كتاب‌هاي من به صورت تجربي نوشته مي‌شوند‌؛ بلكه من مدرن هستم؛ زيرا مطالب دشوار را به گونه‌اي ساده به خواننده مي‌نمايانم و بنابراين مي‌توانم با تمام جهان ارتباط برقرار كنم.

اين نويسنده در ادامه مصاحبه‌ با روزنامه برزيلي‌ «فولا دو اس پائولا» اظهار كرد: نويسندگان آن‌جا به اشتباه مي‌افتند كه به جاي محتوا، روي فرم تمركز مي‌كنند. امروزه نويسندگان مي‌خواهند نويسندگان ديگر را تحت تأثير قرار دهند.

به نوشته روزنامه گاردين‌، رمان مدرنيستي «اوليس» جويس اولين‌بار در سال 1922 به چاپ رسيد. جيمز جويس در شاهكار 265هزار كلمه‌‌يي خود داستان يك روز از زندگي «لئوپولد بلوم» را در دوبلين روايت مي‌كند. منتقدان اين كتاب را «اوديسه» مدرن مي‌خوانند؛ زيرا جويس يك روز از زندگي يكي از شخصيت‌هاي اصلي اسطوره ادبي هومر را در فضايي مدرن به تصوير كشيده است.

اولين نسخه‌هاي اين كتاب به قيمتي بيش از 100 هزار پوند به فروش رسيده است. هرساله در روز 16 ژوئن مراسم بزرگداشت اين اثر ماندگار ادبي برگزار مي‌شود‌. 16 ژوئن روزي است كه «لئوپولد بلوم» سفر خود را در دوبلين آغاز مي‌كند. «اوليس» بارها در صدر فهرست پرفروش‌ترين‌ رمان‌ها قرار گرفته و هرساله مقاله‌هاي بسياري در نقد آن در مجامع آكادميك سرتاسر جهان به نگارش درمي‌آيد.

اين درحالي است كه پائولو كوئليو اولين نويسنده‌اي نيست كه رمان جويس را مورد انتقاد قرار مي‌دهد. پيش از او،‌ «رادي دويل» در سال 2004 درباره اوليس گفته بود: اين كتاب مي‌توانست با يك ويراستار خوب‌، به جايي برسد‌. من شك دارم همان افرادي كه اين رمان را در فهرست 10 كتاب برتر تاريخ ادبيات قرار مي‌دهند،‌ واقعا تحت تأثير آن قرار گرفته باشند.

Labels:

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment