تادانه

سه کتاب دیگر از «یکی بود یکی نبود»
فرج بعد از شدت
نویسنده: المویدی الدهستانی
بازنویسی: ابوتراب خسروی
تعداد صفحات: 168 صفحه
سال نشر: اول - 1391
قطع: رقعی
جلد: گالینگور
قیمت: 9600 تومان
"فرج بعد از شدت" کتابی است در اصل به زبان عربی که قاضی ابوعلی محسن تنوخی (متولد 327 هجری) آن را در قرن چهارم هجری به نگارش درآورده است. این کتاب به قلم حسین بن اسعد دهستانی، مترجم اواخر قرن هفتم و از منشیان عزالدین بن طاهر زنگی فریومدی (وزیر خراسان در عهد ایلخانان) به فارسی روان برگردانده شده است.
حکایت های بسیاری در این کتاب آمده که طی قرون متوالی از سوی مولفان مختلف در کتاب هایشان نقل شده است. کتاب مشتمل بر داستان هایی است درباره انسان های گرفتار که هر یک به نوعی از ورطه ای نجات یافته و به راحتی رسیده اند ...

دیوان پروین اعتصامی
نویسنده: پروین اعتصامی
بازنویسی: فریبا وفی
تعداد صفحات: 168 صفحه
سال نشر: اول - 1391
قطع: رقعی
جلد: گالینگور
قیمت: 9600 تومان
پروین اعتصامی 25 اسفند 1285 در تبریز به دنیا آمد. ادبیات را در کنار پدرش یوسف اعتصامی و اساتیدی چون دهخدا و ملک الشعرای بهار آموخت. او در عمر کوتاهش (35 سال) اشعار بسیاری سرود که بیشتر در قالب قطعه است و در آنها مضامین اجتماعی با دیده انتقادی به نظم درآمده است. ویژگی اصلی شعر پروین، وجود گونه ای ادبی به نام مناظره در اشعار اوست که میان اشیاء، حیوانات و گیاهان برقرار می شود.
برخی شعرهای او را فریبا وفی به صورت داستان درآورده و همراه با تصویرگری مریم طباطبایی در کتاب گرد آمده است. فریبا وفی از نویسندگان محبوب و شناخته شده کشورمان است که رمان هایش خوانندگان فراوانی دارد ...

سمک عیار
نویسنده: عبدالله کاتب ارجانی
بازنویسی: مهدی مرعشی
تعداد صفحات: 168 صفحه
سال نشر: اول - 1391
قطع: رقعی
جلد: گالینگور
قیمت: 9600 تومان
سمک عیار اولین قصه بلند و رمان گونه به زبان فارسی است که در سده ششم هجری به قلم فرامرز بن خداداد بن عبدالله کاتب ارجانی – که از دفترخوانان قرن ششم بوده – نوشته شده است. در خلال قصه از فردی به نام صدقه ابوالقاسم نیز یاد می شود که گویا راوی داستان است.
ارجانی تاریخ شروع جمع آوری قصه ها را روز چهارم جمادی الاول سال 585قمری ذکر کرده است. از آنجا که بسیاری از شخصیت های اصلی سمک عیار را افراد عادی تشکیل می دهند، زبان روایت بسیار صمیمی و دلنشین است و اطلاعات بسیاری درباره زندگی طبقات مختلف جامعه ایران می دهد.
شخصیت اصلی کتاب پهلوانی نام آور به نام سمک عیار است که طی ماجراهایی با خورشیدشاه سوگند برادری می خورد. قهرمان داستان پسر شاه حلب است که دلباخته دختر فغفور شاه چین می شود و سپس به جنگ پادشاه ماچین می رود ...

این کتاب‌ها از مجموعه "یکی بود یکی نبود" انتشارات کتاب پارسه محسوب می شود که با هدف احیای متون ادبی قدیمی و ارزشمند ایران و با درنظر گرفتن مخاطبان نوجوان، جوان و بزرگسال تهیه شده است. این مجموعه به بازنویسی و بازروایی ادبیات کهن ایران اختصاص دارد و نویسندگان این مجموعه کوشیده اند ساختار و زبانی جدید و امروزی را برگزینند و قصه ها و حکایات ادبیات کلاسیک ایران را در قالب هایی جدید و قابل فهم به مخاطب عام ارائه دهند.
ویژگی دیگر این کتاب ها، همراه بودن متن با تصویرگری است. مجموعه "یکی بود یکی نبود" با جلد گالینگور (روکش دار) و کاغذ گلاسه عرضه شده و همه با یک سبک و سیاق منتشر شده اند.
این مجموعه به سرپرستی یوسف علیخانی و با همراهی 30 نويسنده‌ و 10 تصویرگر کشورمان فراهم آمده است. فریبا وفی، ابوتراب خسروی، سیامک گلشیری، حمیدرضا نجفی، امین فقیری و محسن فرجی از جمله نویسندگان این مجموعه هستند و سرپرست تصویرگران کتاب نیز علی بخشی است.
در این بازنویسی ها به تصحیح ها و تفسیرهایی که اساتید ادبیات فارسی در سال های گذشته انجام داده اند توجه شده و نویسندگان به همه آثار گردآوری شده رجوع کرده اند.

Labels:

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment