تادانه

نقد را از سليقه شخصي فراتر ببريم
ميثم نبي، ‌دبير جلسات نقد ادبي نشر آموت، با اشاره به محافل نقد ادبي كه اين روزها در ایران شكل مي‌گيرد گفت: در اين دوران كمتر با نقد علمي مواجه‌ايم و كار نقد اغلب به يادداشت‌نويسي بدون اتكا به نظريه‌های علمی محدود شده است در حالي كه باید نقد را از اظهار نظرهای سلیقه‌ای فراتر ببریم.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، نبي، با اشاره به لزوم هدايت محافل نقد به جایگاهی در خور و جدي توضيح داد: فكر مي‌كنم عرصه نقد در جامه فعلي ما هنوز ضعيف است و نگاه آكادميک و جدي به اين مساله از نظرها دور مانده است.

وي افزود: ارزش واقعي يا بهتر بگوييم كيفيت واقعي اثر، با شكافته شدن لايه‌هاي مختلف آن از طريق نقد علمي محرز مي‌شود، ولي اين كار كمتر در نشست‌هاي نقد از سوي منتقدان صورت مي‌گيرد. در روزنامه‌ها نيز ياداشت‌نويسي صفحات نقد را پر مي‌كنند و اين فضا با نوعي سطحي‌نگري و تا حدودي سهل‌انگاري دست به گريبان است.

نويسنده «دنيا در آغوش من است» همچنين با تاكيد بر لزوم نگاه جدي منتقدان به عرصه نقد گفت: منتقدان در نقد یک اثر بهتر است به نگاه جدي و علمي متكي باشند. اظهارنظرهای سليقه‌اي و شخصي نه تنها به فضاي نقد آسيب مي‌زند، ‌بلكه از توليد اثر ماندگار و شاخص نيز جلوگيري مي‌كند و اين‌ها تبعات كمي ندارد.

مجموعه داستان «دنيا در آغوش من است» اثر میثم نبی اسفند امسال(89)، به شمارگان 1100 نسخه ‌از سوي نشر «افكار» راهي بازار كتاب شد. اين كتاب 88 صفحه و قيمت آن 2500 تومان است.

نبي، فارغ‌التحصيل كارشناسي تئاتر با گرايش ادبيات نمايشي و دانشجوي رشته راديو در دانشكده صدا و سيماست. وي در حال حاضر در حال تنظيم مقالاتي درباره امانوئل اشميت، در قالب يک كتاب است و دومين اثر داستاني‌اش را مي‌نويسد.

Labels:

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment