تادانه

ضيافت شام اهل قلم
ضيافت شام اهل قلم به مناسبت روز قلم شامگاه گذشته (سه‌شنبه، 15 تيرماه) در هتل لاله برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش فرهنگ و ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يوسف عليخاني - داستان‌نويس و برگزيده‌ي جايزه‌ي جلال آل احمد - هم در سخناني با انتقاد از بي‌توجهي به اهالي فرهنگ و قلم، خطاب به بهمن دري اخوي - معاون جديد امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي -، گفت: يك سال است خسته شده‌ام؛ خسته از ديدن ناديدني‌ها. من نويسنده‌ام آقاي دري! امشب كتاب‌هايم را به رسم هديه تقديم‌تان مي‌كنم؛ به اميد خواندن‌شان البته. اما باور مي‌كنيد پيش از اين فقط دردهاي خودم را مي‌ديدم و حالا كه در نشر آموت نشسته‌ام، هر روز دردهاي بسيار بسيار دردمندان ديگر را مي‌بينم آقاي دري! يوسف عليخاني شانس مي‌آورد و شايسته‌ي تقدير مي‌شود در جايزه‌ي جلال آل‌ احمد. يوسف عليخاني شانس مي‌آورد و از رو نمي‌رود. يوسف عليخاني پوستش كلفت‌تر از نامهرباني‌هاست. اما بقيه چي؟ تا كي فقط ما بايد پوست‌مان كلفت باشد؟ مي‌دانيد يوسف عليخاني با اكراه پذيرفته امشب اين‌جا سخن بگويد؟ به خودتان نگيريد. نه اهل بازي‌هاي سياسي هستم و نه اهل سهم‌خواهي. يوسف عليخاني اگر كمك خواسته، براي حمايت از ثبت و انتشار داشته‌هاي فرهنگ مردمش بوده؛ مردم ايران؛ ايران بزرگ. مي‌دانيد تا به‌حال چندين و چندين‌بار سنگ روي يخ شده‌ام؟

اين نويسنده و ناشر در ادامه تصريح كرد: آقاي دري! سهم من يك داستانِ بيش‌تر است و نه مقام و جاه و شهرت؛ اما مدتي است فكر مي‌كنم ... ول كنيد حرفم را. چند سال قبل دعوت بودم به مراسمي كه چند آدم صاحب‌نام انگليسي هم بودند. فقط دو جلد گردآوري قصه‌هاي مردم رودبار و الموت را ديدند كه من و دوستم افشين نادري گردآوري كرده‌ايم. مي‌دانيد چه خواستند؟ چاپ‌شده‌اش را خواستند. گفتيم قرار است بشود. قرار است چاپ بشود. نشده آقاي دري. چاپ نشده تا به‌حال. مي‌دانيد چه گفتند؟ گفتند در هر جاي جهان، كسي كه دو كتاب درباره‌ي زادگاهش كار كرده باشد، تا آخر عمر بيمه است و مشكلي ندارد جز نوشتن!

عليخاني همچنين گفت: آقاي دري! فرهنگ ما، فرهنگ ماست و ايران ما، ايران ماست. شما چاره‌اي نداريد جز سر فرود آوردن و حمايت كردن و ديدار با اهالي‌اش. پس نام‌تان را بزرگ بخواهيد با ديدن همه. همه‌ي اهالي قلم، اهالي كلمه هستند و كلمه خداست ...

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment