تادانه

شب پدرسالار
شصت و هفتمین شب از شب‌های بخارا با عنوان "شب محمدعلی کشاورز" بازیگر معروف سینما و تئاتر و تلویزیون ساعت 5 بعدازظهر روز سه شنبه، سوم دی ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
قبل از این‌که علی دهباشی، سردبیر مجله بخارا و مبتکر و مجری شب‌های ماندگار بخارا، مثل همیشه مصمم، پشت میکروفون برود، سالن تاریک شد و همه روی پرده رفتیم تا پوستر تمام شصت و شش شب گذشته را - که اغلب آن‌ها در خانه هنرمندان ایران و چند شب از آن در مجتمع فرهنگی هنری نقش جهان برگزار شد - ببینیم و ببینیم که چه آدم‌هایی که برایشان شب گرفته شد و بعد رفتند؛ چه ایرانی‌ای مثل نیکول فریدنی و چه خارجی‌ای مثل محمود درویش.
بعد دهباشی بالای سن رفت؛ پیر این آسم دربیاید که نفس برایش نگذاشته. از کشاورز گفت و گفت و گفت تا این که زمانی از کشاورز می پرسند چرا کار هنر می کنی؟ و او پاسخ داده:‌ اگر می دانستم چرا که دنبالش نمی رفتم.
قرار بود سخنرانی ها با صحبت رضا سیدحسینی شروع شود که بعد شنیدیم تازه دو روز است از بیمارستان آمده خانه و با این باران سیل آسا، انتظار آمدنش بیهوده است.
دکتر صنعتی بالای سن رفت و از دوستی اش با کشاورز گفت.
آن وقت اسماعیل شنگله، بازیگر و مترجم معروف و دوست 51 ساله کشاورز سخنرانی‌اش را آغاز کرد؛ سخنرانی‌ای بغایت دلنشین و شنیدنی؛ از دوستی که دوستی‌شان از هنرستان بازیگری آغاز و تا به امروز ادامه داشته است.
چقدر چهره کشاورز وقتی شنگله داشت خاطرات صحنه‌ای مشترک‌شان را تعریف می کرد دیدنی بود.
فیلمی از کشاورز هم پخش شد که تاریخ سینما بود برای خودش؛ از کشاورز دانشجو روی صحنه تا بازیگر هزاردستان و مادر و پدرسالار و ...
و کاش کشاورز بالای صحنه نمی رفت؛ دلم گرفت. به عباس جعفری که کنارش نشسته بودم گفتم یادت می آید وقتی نیکول فریدنی رفت بالای سن، با این که نمی‌توانست حرف بزند و فقط با دوربینش یک شاتر زد رو به مردم، چه انرِژی‌ای گرفتیم آن شب؟ گفت آره. گفتم کاش کشاورز نمی رفت بالای صحنه که تمام بغض عالم و آدم را منتقل کرد به من؛ با این که از همه تعریف کرد و گفت که دیگر نشسته است در انتظار ملک‌الموت. کاش می دانست هنوز شانه هایی هست برای خالی شدن بغض های پنهانش و کاش می دانست حتی پله های صحنه هم او را دوست دارند.

***
گزارش شب محمدعلی کشاورز و عکس های «جواد آتشباری» ... اینجا

Labels:

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment