تادانه

«حرفه: داستان‌نویس» منتشر شد
http://www.jeihoon.com/images/Product/medium/34536.jpg 
کتاب «حرفه: داستان‌نویس» منتشر شد.
به گزارش خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کتاب «حرفه: داستان‌نویس» نوشته‌ی فرانک ای. دیکسون و ساندرا اسمیت با ترجمه‌ی کاوه فولادی‌نسب و مریم کهنسال نودهی از سوی نشر زاوش به چاپ رسیده است. این کتاب در 210 صفحه چاپ شده و جلد اول از یک دوره‌ی چهارجلدی است.
در معرفی این کتاب آمده است: بلندپروازی چیز خوبی است و شوق و اشتیاق نوشتن را در نویسنده بیش‌تر می‌کند و خیال او را به پرواز درمی‌آورد، اما به اصطلاح سنگ بزرگ علامت نزدن است. اولین‌بار نمی‌توان راه درازی را یک‌شبه پیمود. طرحی را برای نوشتن انتخاب کنید که از پس آن برآیید، نه طرحی که برای نویسنده کارکشته‌ای نیز نوشتن آن دشوار است. نویسنده کسی است که می‌نویسد. شما وقتی به فکر نوشتن می‌افتید که طرحی در سر داشته باشید. نوشتن فکر کردن است، چون چیدن و آرایش کلام است و کلام تنها رسانه‌ی فکر است. هر رمان با طرح موضوعی شروع می‌شود، در واقع طرح گام نخستی است که برای نوشتن داستان برداشته می‌شود. هر کس ممکن است طرحی برای نوشتن رمان داشته باشد، اما برای خلق رمان باید عناصر سازنده آن را شناخت. بدون این شناخت، طرح فقط ماده خامی است و اگر روی کاغذ بیاید، از ارزشی برخوردار نیست؛ از این‌رو با ارائه طرح، داستانی به وجود نمی‌آید. طرح در حکم جرقه‌ای است که موجب زایش داستان می‌شود؛ وگرنه به خودی خود نشانه‌ای از داستان ندارد. ممکن است دیگران هم چنین طرحی در ذهن داشته باشند.
همچنین به گزارش خبرنگار مهر، «حرفه: داستان‌نویس» عنوان یک مجموعه 4 جلدی است که مجموعا 76 مقاله از 50 نویسنده، منتقد و مدرس ادبیات داستانی آمریکایی را در بر می‌گیرد و مطالب و یادداشت‌های آن درباره تکنیک‌های داستان‌نویسی، چگونگی ورود به عرصه داستان‌نویسی و شرایط تداوم فعالیت در این زمینه هستند.
در مقالات این کتاب‌ها علاوه بر این که راجع به تکنیک داستان‌نویسی صحبت می‌شود، راجع به مسائل این حرفه که داستان‌نویسان حرفه‌ای با آن‌ها روبرو هستند، هم سخن به میان آمده است. ترجمه این مقالات را کاوه فولادی‌نسب و مریم کهنسال نودهی بر عهده داشته‌اند و هر جلد از این مجموعه هم 15 تا 20 مقاله را در بر می‌گیرد که هر جلد 250 صفحه خواهد بود.
جرج کرول اوتس، جان آپدایک و فلیپ راث برخی از نویسندگان این مقالات هستند که در ایران هم شناخته شده هستند. پایان هر جلد از این مجموعه هم یک واژه‌نامه تخصصی انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی در نظر گرفته شده است.
youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com