تادانه

رونمایی از شمارۀ تازۀ مجله بخارا
صبح سه شنبه، سیزدهم بهمن ماه، همزمان با انتشار و توزیع شمارۀ جدید بخارا (72- 73 مهر تا دی 1388 ) مراسم رونمایی از این شماره که بخش اصلی آن یاد نامۀ همایون صنعتی زاده است، در محل کتابفروشی نشر ثالث، با حضور پری زنگنه و گروهی از دوستداران مجلۀ بخارا برگزار شد.
ابتدا علی دهباشی ضمن معرفی مقالات این شمارۀ بخارا دربارۀ همایون صنعتی زاده گفت و اینکه متأسفانه قدر او در دوران حیاتش شناخته نشد و مجلۀ بخارا برای ادای دین به خدمات عظیم، متنوع و گستردۀ همایون صنعتی زاده به فرهنگ، ادبیات و صنعت نشر کتاب در ایران یادنامه ای در شمارۀ 72-73 منتشر کرده است. نام همایون صنعتی زاده بدون تردید در کنار کسانی قرار خواهد گرفت که در ساختن ایران دوران معاصر نقش عمده داشته اند.
سردبیر بخارا سپس از هنرمند موسیقی و آواز ایران، پری زنگنه، بخاطر حضور در مراسم رونمایی شمارۀ جدید بخارا تشکر کرد.
پری زنگنه ضمن بیان شیفتگی اش به مطالعه، از کودکی تا به حال، گفت: « من با میل و علاقه به اینجا آمده ام. قصدم این است که در معرفی بیشتر مجلۀ بخارا که به نظر من مهمترین نشریه ای است که در حال حاضر منتشر می شود، نقش داشته باشم.
«آشنایی من با علی دهباشی به سالیان دورتر برمی گردد. زمانی که به کار تدوین فرهنگنامه اشتغال داشتم. یادم است که همیشه ایشان را با دکتر امیر حسین آریان پور، دوست و همشهری خودم، ملاقات می کردم و دیدارهای بسیار خوبی داشتیم، از همان زمان از دانش و آشنایی عمیق ایشان در مسائل ایران شناسی بهره می بردم. من از خوانندگان پر و پا قرص مجلۀ کلک بودم که ایشان هشت سال آن را منتشر می کرد و حالا دوازده سال است که از دوستداران بخارا هستم. یک نکتۀ هم در مورد علی دهباشی بگویم که واقعاً بی نظیر است؛ در این مملکت همیشه رسم بر این بوده و هست که از بزرگانش بعد از مرگ و خاموشی تجلیل می شده و این علی دهباشی بوده که در طی این سی و چند سال همواره از انسان هایی که به هنر ایران، به فرهنگ و ادبیات ایران خدمت کرده اند، تجلیل کرده است. بزرگانی که الان نیستند ولی در آن دوران برایشان مراسم تجلیل برگزار کرده یا به نامشان کتاب جشن نامه منتشر کرده یا در مجله اش کارهایشان را معرفی و تحسین کرده است. بزرگانی چون غلامحسین یوسفی، انجوی شیرازی، عبدالحسین زرین کوب، سهراب شهید ثالث، فریدون مشیری، نیکول فریدنی و ده ها تن از نویسندگان و محققان و هنرمندان دیگر.
«من همین جا از همۀ علاقمندان به ادبیات و فرهنگ و تاریخ ایران که تاکنون مشترک مجلۀ بخارا نشده اند دعوت می کنم که با اشتراک در مجله کار دشوار انتشار بخارا را برای دوست ما، علی دهباشی، آسان تر کنند. همانطور که همه می دانید اینگونه نشریات مستقل که می خواهند مستقل باقی بمانند، با دشواری های جدی روبرو هستند. علی دهباشی زندگی خودش را وقف فرهنگ ایران کرده و ما همگی نسبت به سرنوشت مجلۀ بخارا مسئول هستیم. با حمایت خودمان و ترویج مجله باید راه را برای انتشار منظم بخارا هموارتر بکنیم.»
پری زنگنه همچنین به سئوالات حضار دربارۀ موسیقی و آواز به تفصیل پاسخ دادند. لازم به یادآوری است که چند ماه پیش کتاب آن سوی تاریکی به قلم پری زنگنه منتشر شده است. وی دربارۀ این کتاب گفت:« این کتاب دربارۀ شرایط اجتماعی نابینایان است. نابینایی به معنی ناتوانی نیست، نابینایان می توانند در اجتماع راه پیدا کنند، از تحصیلات و توانایی هایشان استفادۀ درست بکنند نه اینکه کسی که دکترا دارد، یا وکالت خوانده حداکثر بتواند اپراتور بشود. حرف این کتاب شناساندن نابینایان به جامعه است، تا آنها را بشناسند و در بین خودشان بپذیرند.» از پری زنگنه دربارۀ کارهایی که هم اکنون در دست دارد هم سئوال شد. او در پاسخ گفت: « این روزها مشغول بازخوانی نهایی کتاب خاطراتم هستم که با عنوان سرگذشت آواز من منتشر می شود و کارهایی هم برای حمایت از نابینایان انجام می دهم.»
در پایان نشست، قطعاتی از سروده های پری زنگنه خوانده شد.

Labels:

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment