تادانه

فیلمی از علی باقری
نام: عزيز شهرت: عاشقي تولد: 1293 شمسی شغل: نگهبان تخت سليمان.

روز جمعه خانه رضا هدایت بودم؛ نقاش و داستان نویس و استاد دانشگاه. همیشه در خانه رضا راحتم. چه آن وقت که با محسن فرجی در سال های دانشجویی به خانه اش می رفتیم و چه حالا که هر از گاهی، شبی را تا صبح پای حرف هایش می نشینم و از نگاه قشنگش به دنیا کیف می کنم؛ غیرممکن هم هست آنجا بروم و اسمی از ساعد فارسی رحیم آبادی نیاوریم.
روز جمعه خانه رضا بودم. گفت برایت فیلمی بگذارم؟
اسم فیلم این بود: «ای دنیا، من عزیزم»
اگر دروغ نگویم، در این چند ماه، بیش از چهار فیلم از عزیز، عاشقِ زندانِ ِ تخت سلیمان دیده ام و برای همین تا صدای عزیز را در تیتراژ دیدم، قلبم درخشید.
بعد فیلم را دیدیم.
بعد صندلی هی رفت روی شانه های عزیز و هی دوربین رفت روی پوست تخته سنگی عزیز و آن وقت عزیز از همه چیز گفت و هی من دلم گرفت و هی دلم باز شد و هی خواستم گریه کنم و هی خواستم بخندم و هی ...
بعد که فیلم تمام شد فهمیدم ساخته علی باقری است؛ خواهرزاده رضا هدایت.
بعد برای علی باقری ایمیل زدم که: «سلام بر علی باقری عزیز
فکر نکن فقط عزیزه که عزیزِ زمینه بلکه تو هم که عزیز رو به این خوبی آوردی با اون صندلی همیشگی و اون شیارهای سنگواره ای، تو هم کمتر از عزیز، عزیز نیستی
دیروز با فیلم ات هم گریه کردم و هم مچاله شدم و هم قلبم باز شد و هم ... چه صندلی نشین خوبی شده بود در برابر آن تخت نشین سلیمانی
دمت گرم و سرت خوش که اگر قرار باشه آدم درباره کارت حرف بزنه کلمه کم میاره که از آغاز تا تیتراژ پایانی اش شعر کامل بود.
دیروز خونه رضا بودم و اونجا بود که رضا فیلم رو بهم نشون داد و ازش خواهش کردم ازت بخواد اجازه بدی یه نسخه از فیلم رو برام رایت کنه.
سرت گرم و دلت خوش باد
قربانت
یوسف علیخانی»

آن وقت علی باقری هم جواب داد: «سلام جناب آقای علیخانی
ممنون که وقت گذاشتید و فیلمو دیدید
و خوشحالم که خوشتون اومده
و خیلی بیشتر خوشحال میشم که نسخه یی رو تقدیم کنم
فقط چند وقتی ازتون اجازه می خوام که فیلم جزئیاتش تموم شه مثل زیر نویس و یه مقدار اواز انتهایی فیلم و
...
تموم که شد چشم»

آن وقت گذشت تا همین الان که در وبلاگ رضا هدایت این خبر خوش را خواندم. اکران عمومی فیلم «ای دنیا، من عزیزم» :
جشن تصوير سال (تصویر هنرمند)
نمایش فیلم مستند ای دنیا، من عزیزم
به کارگردانی: علی باقری

دوشنبه ۱۸ آذرماه - ساعت ۱۵ - خانه هنرمندان - سالن بتهوون

Labels:

youssef.alikhani[at]yahoo[dot]Com
0 Comments:

Post a Comment